کمترین هزینه جرمگیری دندان در سال ۱۴۰۳چقدر است؟

ویکی دندان 1402/11/14 0 دیدگاه
هزینه جرمگیری دندان در سال ۱۴۰۳

جرمگیری دندان یکی از رایج ترین درمان های دندانپزشکی است انجام آن تغییرات اساسی در سلامت دهان و دندان ایجاد می کند. در این مقاله سعی کرده ایم که آخرین هزینه جرمگیری دندان در سال ۱۴۰۳ را در قالب یک جدول قرار دهیم و به سوالات رایج درباره این درمان سودمند پاسخ دهیم.

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان یک عمل دندانپزشکی حرفه ای است که توسط یک متخصص بهداشت دندان یا دندانپزشک انجام می شود. این شامل تمیز کردن کامل دندان ها و لثه ها برای از بین بردن پلاک، جرم و لکه است. این فرآیند همچنین ممکن است شامل روت پلنینگ باشد که سطوح ریشه دندان را صاف می کند تا از ایجاد پلاک در آینده جلوگیری کند.

هزینه جرمگیری دندان در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

به طور میانگین قیمت جرمگیری دندان در سال ۱۴۰۳ به ازای هر فک ۷۰۰ هزارتومان است. جزئیات بیشتر را در جدول زیر مشاهده فرمایید.

درمانهزینه به تومان
جرمگیری هر فکاز ۷۰۰
بروساژ هر فکاز ۱۰۰
جرمگیری و بروساژ هر دو فکاز ۱۵۰۰

عوامل موثر بر قیمت و هزینه جرم گیری دندان در سال ۱۴۰۳

هزینه معمولا بر اساس جدول بالا محاسبه می شود و به عوامل زیر بستگی دارد:

  • میزان جرم دندان ها
  • درمان بیماری های مرتبط با لثه (ژنژویت یا پریودنتیت)
  • تخصص و مهارت دندانپزشک
  • منطقه جغرافیایی که درمان در آنجا انجام می شود
  • پوشش بیمه (چون جرمگیری توسط بیمه تکمیلی تحت پوشش است)

جرمگیری دندان چگونه انجام می شود؟

در طی یک عمل جرم گیری دندان، دندانپزشگ از ابزارهای تخصصی برای تراشیدن پلاک و جرم روی و بین دندان دندان ها + زیر خط لثه ها استفاده می کند. این فرآیند معمولاً با معاینه بصری دهان آغاز می‌شود و سپس از یک جرم‌گیر اولتراسونیک یا ابزار دستی برای برداشتن جرم ها استفاده می‌شود.

متخصص همچنین ممکن است از یک اسپری آب پرقدرت برای شستشوی مواد زائد باقی مانده نیز استفاده کند. در نهایت دندان ها پالیش داده شده تا سطح آن ها برای تجمع جرم ها فضای مناسبی نباشد. همانطور که در جدول هزینه جرمگیری دندان در سال ۱۴۰۳ نیز مشاهده کردید بخشی از هزینه صرف بروساژ و پالیش دندان ها می شود.

مزایای جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان فواید زیادی برای سلامت دهان و دندان شما دارد:

  • از بیماری لثه جلوگیری می کند
  • بوی بد دهان را کاهش می دهد
  • مانع از، از دست دادن دندان می شود.
  • سلامت کلی دهان را بهبود می بخشد

آیا جرم گیری دندان دردناک است؟

بسیاری از مردم تصور می کنند این درمان در واقع یک روش دردناک است. اما حقیقت این است که جرم گیری ممکن است باعث ناراحتی جزئی و خفیف شود (به خصوص اگر دندان ها یا لثه های حساسی دارید) اما در کل بی خطر و بدون درد در نظر گرفته می شود. در برخی موارد برای کاهش ناراحتی در افرادی که حساسیت دارند ممکن است بی حس کننده های موضعی یا ژل های بی حس کننده به لثه ها اعمال شود.

دقیقا چه کسی به جرم گیری دندان نیاز دارد؟

این درمان بدون در نظر گرفتن سن و سال و جنسیت به همه توصیه می شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است به دلایل زیر بیشتر به این درمان نیاز داشته باشند:

  • عادات بد بهداشت دهان و دندان
  • وجود بیماری لثه
  • تجمع بیش از حد پلاک و تارتار
  • استعمال دخانیات
  • برخی از شرایط پزشکی، مانند دیابت یا بیماری قلبی، که خطر ابتلا به مشکلات سلامت دهان را افزایش می دهد

هر چند وقت یک بار باید جرم گیری دندان انجام دهید؟

تعداد دفعات انجام این درمان در افراد مختلف متفاوت است. به طور کلی توصیه می شود هر یک سال یا حتی شش ماه یکبار جرم گیری انجام شود زیرا هم دندان ها تمیز می شوند و لازم نیست هزینه جرمگیری دندان را مانند زمانی که جرم بسیار زیاد است پرداخت کنید.

بعد از جرمگیری دندان چه اقداماتی انجام دهیم؟

  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید: دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک ها را از بین برده و از تجمع جرم جلوگیری کنید.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید: فلوراید به تقویت دندان ها کمک می کند و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. برای سلامت دهان و دندان از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • دهان خود را با دهانشویه آنتی باکتریال بشویید: یک دهانشویه خوب می تواند به کشتن باکتری ها و خوشبو شدن نفس شما کمک کند. به دنبال یک دهانشویه آنتی باکتریال باشید که توسط متخصص دندانپزشکی شما توصیه شده است.
  • پرهیز از محصولات تنباکو: استعمال دخانیات و تنباکو می تواند خطر بیماری لثه و سایر مشکلات سلامت دهان را افزایش دهد. ترک یا کاهش مصرف دخانیات به سلامت کلی دهان شما کمک می کند.
  • معاینات منظم دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید: معاینات منظم دندانپزشکی برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است سعی کنید بعد از یکبار ویزیت و انجام درمان جرمگیری دندان برای ویزیت بعدی برنامه ریزی کنید.

خطرات بالقوه و عوارض جانبی جرم گیری دندان

برخی از افراد نه به دلیل هزینه جرمگیری دندان بلکه به دلیل اینکه تصور می کنند این درمان عوارض دارد، آن را انجام نمی دهند. با این حال این درمان عاضه خاصی ندارد جز اینکه ممکن است چند ساعت تا نهایتا چند روز دندان ها دچار کمی حساسیت شوند. بجز این، این درمان فقط و فقط مزایا دارد و نباید از عوارض آن بترسید.

جایگزین های این درمان چه هستند؟

اگر دندان ها واقعا جرم زیادی داشته باشند تنها راه شما برای از بین بردن جرم ها مراجعه به دندانپزشک است زیرا خودتان در خانه نمی توانید جرمگیری کنید. این کار را به یک دندانپزشک متخصص واگذار کنید. اگر از این درمان می ترسید تنها کافیست یک بار هزینه جرمگیری دندان را پرداخت کنید و از آن پس با رعایت بهداشت دهان و دندان دیگری نیازی به این درمان پیدا نخواهید کرد.

فرق جرمگیری دندان با بلیچینگ چیست؟

توجه به این نکته ضروری است که جرم گیری با درمان بلیچینگ که برای سفید کردن دندا ها استفاده می شود یکی نیست. جرم گیری دندان بر حذف پلاک، جرم و باکتری برای بهبود سلامت دهان و دندان تمرکز دارد، در حالی که سفید کردن دندان یک عمل زیبایی است که هدف آن سفید کردن رنگ دندان های شماست.

در درمان های سفید کننده دندان از مواد سفید کننده برای روشن و سفید کردن دندان های شما استفاده می شود، در حالی که جرم گیری دندان در درجه اول بر تمیز کردن سطوح دندان ها و لثه ها متمرکز است و شاید دندان ها را مقداری روشن کند اما کارش سفید کردن دندان ها نیست. از نظر تعرفه نیز، هزینه جرمگیری دندان بسیار پایین تر از بلیچینگ است.

پاسخ به سوالات رایج درباره هزینه جرمگیری دندان

کدام بیمه ها هزینه این درمان را کاهش می دهند؟

به طور کلی بیمه های تکمیلی (تقریبا تمام آن ها)، هزینه جرمگیری را کاهش می دهند. حتی تامین اجتماعی و یا مراکزی که با نیروهای مسلح طرف قرارداد هستند بخش زیادی از هزینه ها را کاهش می دهند.

جرمگیری باید توسط چه دندانپزشکی انجام شود؟

دندانپزشک عمومی، متخصص لثه و متخصص ترمیمی و زیبایی به طور تخصصی این درمان را انجام می دهند. اما متخصصان نسبت به دندانپزشکان عمومی معمولا هزینه بیشتری دریافت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.