9 روش درمان سریع دندان درد در شب (از قرص تا روش های خانگی)

ویکی دندان 1402/10/06 0 دیدگاه

در این مقاله سعی کرده ایم تا به معرفی روش های درمان سریع دندان درد در شب بپردازیم. اگر در حال حاظر خودتان یا یکی از نزدیکان شما دندان درد شبانه را تجربه می کنید حتما این مقاله را بخوانید.

علت دندان درد شبانه چیست؟

برای اینکه بتوانیم هر نوع دردی را درمان کنیم در وهله اول باید بدانیم که این درد به چه علتی ایجاد شده؟ چرا بروز کرده؟ زیرا درد یک علامت و نشانه است و به ما می گوید جایی با مشکلی روبرو هستیم و باید هرچه زودتر پیش از بدتر شدن اوضاع، آن مساله اصلی که موجب درد شده است را شناسایی و برطرف کنیم. در خصوص درمان دندان درد شبانه نیز همین موضوع صادق است. زمانی که ما بیشتر در طول شب با دندان درد روبرو می شویم، باید قبل از هر درمانی، بدانیم که علت اصلی بروز درد چیست.

به طور کلی مسائل مختلفی مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه، شکستگی، لب پر شدگی و ترک خوردگی دندان یا حتی عفونت سینوسی می تواند باعث دندان درد شبانه شود. ما خودمان تا حدودی می توانیم تشخیص دهیم که مشکل از کجاست ولی اغلب آنقدر درگیر درد هستیم که حتی نمی توانیم متوجه شویم محل اصلی درد کجاست. در چنین شرایطی ما به ناچار باید تا زمان مراجعه به دندانپزشک با روش هایی که در ادامه معرفی شده است، درد خود را ساکت کنیم.

درمان سریع دندان درد در شب چیست؟

بدون توضیحات دیگر، دم دست ترین روش ها برای درمان سریع دندان درد که می توانند در کوتاه مدت تسکین ایجاد کنند را مرور کنیم:

مسکن های بدون نسخه (قرص، کپسول و قطره ها)

رایج ترین مسکن های مورد استفاده استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. این داروها بدون نسخه بوده و می توانند در اغلب اوقات ظرف مدت کوتاهی درد را ساکت کنند. همچنین داروهای ترکیبی دیگری مانند ژلوفن، نوافن و … هستند که شامل ترکیبی از مواد مسکن است و تاثیرات قوی تر هم دارد.

اگر مایلید می توانید در کنار قرص مسکن هم از قطره های دندانی استفاده کنید. این قطره ها می توانند به صورت موضعی روی لثه و اطراف دندانی که آسیب دیده اعمال شده و تسکین فوری و موقتی ایجاد کنند. رایج ترین قطره دندان درد شبانه در ایران دنتول است.

برای درمان دندان درد شبانه خود با کمک داروها و قطره معرفی شده حتما دستورات داخل جعبه دارو را مطالعه کنید. چنانچه سابقه حساسیت به هر یک از آن ها دارید لطفا از مصرفشان اجتناب کنید. اگر کودک خردسال شما دچار دندان درد شده لطفا از دادن این داروها بدون مشورت پزشک اجتناب کنید.

شستشوی دهان با آب نمک

شستشوی دهان با آب و نمک سرد یک درمان سریع دندان درد در شب است و می تواند هم درد را کاهش دهد و هم اینکه علائم التهاب را کم کند. برای اینکار یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و محلول را حدود 30 ثانیه دور دهان خود بچرخانید. این شستشو می تواند به کاهش التهاب و از بین بردن باکتری هایی که ممکن است باعث دندان درد شوند کمک کند. برای تاثیر بیشتر می توانید هر یک ساعت یکبار اینکار را تکرار کنید.

اعمال کمپرس سرد (روی صورت)

استفاده از کمپرس سرد می تواند به بی حس شدن ناحیه و کاهش تورم کمک کند. برای درمان دندان درد شبانه خود چند تکه یخ را در یک پارچه نازک (یا یک نایلون نسبتا زخیم) قرار دهید، سپس کمپرس را به مدت 15 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست، برای مدت طولانی کمپرس را روی صورت خود قرار ندهید.

استفاده از روغن گل میخک

روغن میخک نیز به طور مشابه یک درمان سریع دندان درد در شب  در نظر گرفته می شود که حاوی ترکیبی طبیعی به نام اوژنول است. از این ترکیب معمولا به عنوان یک بی حس کننده ملایم استفاده می شود و خوشبختانه دارای خواص ضد باکتریایی نیز هست. برای درمان دندان درد شبانه خود مقدار کمی روغن میخک را روی یک توپ پنبه ای یا سواب بمالید و به آرامی روی دندان یا لثه آسیب دیده قرار دهید. لطفا مراقب باشید تا بیش از اندازه از این روغن استفاده نکنید، زیرا می تواند باعث تحریک لثه شود.

دمنوش نعنا (کیسه ای)

چای (کیسه‌ای خنک شده) نعناع، به دلیل خواص بی‌حس‌کنندگی و تسکین‌دهنده می‌تواند به طور موقت و هرچند اندک به درمان سریع دندان درد در شب کمک کند. برای این منظور یک عدد چای کیسه ای را چند دقیقه در آب داغ قرار دهید سپس بگذارید کمی خنک شود و آن را به مدت 20 دقیقه در ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

سیر (قدیمی ترین روش درمان دندان درد شبانه)

همانطور که احتمالا می دانید سیر دارای خواص آنتی باکتریال و مسکن است که می تواند به کاهش موقتی و یا درمان درد دندان شبانه کمک کند. برای این منظور یک حبه سیر کوچک را له کنید، آن را با کمی نمک مخلوط کرده و سپس روی دندان یا لثه آسیب دیده خود بمالید. اجازه دهید که ترکیب برای چند دقیقه کوتاه روی ناحیه آسیب دیده قرار داشته باشد سپس دهان خود را با آب بشویید.

پیاز

پیاز نیز به مانند سیر می تواند به صورت درمان سریع دندان درد در شب استفاده شود زیرا حاوی ترکیبات ضد میکروبی است و حداقل به مبارزه با باکتری های ایجاد کننده دندان درد نیز کمک کند.  برای این منظور یک تکه کوچک پیاز را برش دهید و آن را برای چند دقیقه در ناحیه آسیب دیده نگه دارید تا آب آن به داخل دندان یا لثه نفوذ کند.

خیار (روشی نه چندان تاثیرگذار اما رایج)

خیار خودش به آن صورت خاصیتی برای تسکین ندارد با این حال می تواند در نقش کمپرس یخ عمل کنید. یک خیار را داخل فریزر یا یخچال قرار داده تا حسابی دمایش کم شود سپس آن را برش داده و در ناحیه آسیب دیده قرار دهید. اینکار باعث کاهش التهاب شده و به درمان دندان درد شما تا حدی کمک می کند.

برگ گواوا

برگ های گواوا دارای خواص ضد التهابی و ضد درد هستند و می توانند به درمان دندان درد شبانه کمک کنند. یک برگ گواوا تازه را بجوید یا چند برگ را در آب بجوشانید تا با آب حاصل از آن ها دهانشویه درست شود. اجازه دهید دهانشویه طبیعی شما خنک شود و بعد از آن به مدت 1 دقیقه دهان خود را با آن شستشو دهید.

رعایت بهداشت دهان چطور به درمان دندان درد شبانه کمک می کند؟

رعایت بهداشت دهان و دندان برای پیشگیری و مدیریت یا درمان سریع دندان درد در شب بسیار مهم است. با انجام اقدامات زیر می توانید تا حدی تسکین ایجاد کرده و مانع از بدتر شدن علائم آزار دهنده شویم:

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

دندان های خود را حداقل دو بار در روز با استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. استفاده روزانه از نخ دندان را فراموش نکنید تا پلاک و ذرات غذا از بین دندان هایتان پاک شود. حتی اگر در طول شب دندانتان درد گرفته می توانید دست کم با یکبار مسواک زدن به بهبود وضعیت موجود کمک کنید. حتی برخی ها مقدار کمی خمیر دندان را روی دندان آسیب دیده قرار می دهند.

شستشوی دهان با دهانشویه

استفاده از دهانشویه های آنتی باکتریال می تواند به کشتن باکتری ها و کاهش خطر دندان درد شبانه کمک کند. پس از مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن، دهان خود را با دهانشویه بشویید تا سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید.

اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی های محرک

برخی غذاها و نوشیدنی ها، مانند انواع آبنبات های شیرین یا اسیدی، می توانند به پوسیدگی و حساسیت دندان کمک کنند. برای جلوگیری از بدتر شدن دندان درد، مصرف این مواد را محدود کنید. همچنین اکیدا نوشیدنی گازدار، غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم میل نکنید. اگر برایتان مقدور است کلا چیز گرمی مصرف نکنید زیرا علائم را بدتر می کند و باعث می شود تلاش های شما برای درمان سریع دندان درد در شب با شکست روبرو شود.

پاسخ به سوالات متداول درباره درمان سریع دندان درد در شب

آیا دندان درد شبانه خود به خود برطرف می شود؟

گاهی اوقات، درد خفیف (مخصوصا) اگر ناشی از حساسیت موقت باشد، به صورت خود به خود برطرف شود. با این حال، در بیشتر اوقات معمولا این درد یک علت زمینه ای خاص دارد که تا این علت برطرف نشود، هیچ تسکین دائمی ایجاد نمی شود.

چه مدت باید قبل از درخواست کمک حرفه ای برای دندان درد صبر کنم؟

اگر دندان درد شما بیش از یک روز ادامه داشت یا شدیدتر شد، بهتر است در اسرع وقت به دنبال یافتن و مراجعه به یک دندانپزشک متخصص باشید. تاخیر در درمان دندان دردی که مزمن است ممکن است منجر به بروز عوارض بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.