هزینه ارتودنسی دندان در سال ۱۴۰۳ (از کمترین قیمت + روش های کاهش هزینه ها)

ویکی دندان 1403/02/03 0 دیدگاه
هزینه ارتودنسی در سال 1403

در این صفحه جدیدترین هزینه ارتودنسی دندان در سال ۱۴۰۳ قرار داده شده و توضیحات کاملی در خصوص عوامل موثر بر قیمت ارتودنسی و روش های کاهش هزینه ارائه شده است.

جدول هزینه ارتودنسی دندان در سال ۱۴۰۳

این یک جدول کلی است که هزینه ارتودنسی دندان در سال ۱۴۰۳ را بر اساس روش های مختلف و درمان های اضافی یا مورد نیاز به نمایش گذاشته است.

نوع روش ارتودنسیقیمت به تومان
قیمت ارتودنسی ثابت هر فکاز ۱۵ تا ۲۵
هزینه ارتودنسی ثابت دو فک از ۳۰ تا ۵۰
قیمت ارتودنسی ثابت دو فک سرامیکیاز ۴۰ تا ۶۰
قیمت ارتودنسی دیمون ثابت دو فکاز ۴۰ تا ۶۵
نرخ ارتودنسی جهت جراحی فکاز ۴۵ تا ۶۵
هزینه ارتودنسی نامرئی دو فکاز ۵۰ تا ۶۵
قیمت پلاک فانکشنالاز ۱۵
هزینه پلاک متحرک هر فکاز ۹
قیمت هر عدد مینی اسکرواز ۴
آشکارسازی دندان نهفتهاز ۵
جدول قیمت ارتودنسی دندان در سال ۱۴۰۳

عوامل موثر بر هزینه ارتودنسی دندان در سال ۱۴۰۳ چه هستند؟

1. سن و سال بیمار

هزینه ارتودنسی دندان بسته به سن بیمار می تواند بسیار متفاوت باشد. در حالی که درمان ارتودنسی در هر سنی می تواند مفید باشد، اما معمولاً توصیه می شود که درمان در دوران کودکی یا نوجوانی یعنی زمانی که فک هنوز در حال رشد و تکامل است شروع شود. زیرا بیماران جوان‌تر معمولاً استخوان‌های انعطاف‌پذیری دارند که قابل هدایت تر بوده و امکان اصلاح ناهماهنگی و شلوغی دندان‌ها را آسان‌تر می‌کند. در نتیجه، مدت درمان ممکن است کوتاه‌تر باشد و به روش‌های تهاجمی کمتری نیاز داشته باشد که این مساله منجر به کاهش هزینه‌ ارتودنسی دندان می‌شود.

هزینه ارتودنسی کودکان کم سن و سال

از سوی دیگر، بزرگسالان به دلیل ساختار فک کاملاً توسعه یافته ممکن است به برنامه‌های درمانی گسترده‌تر و پیچیده‌تری نیاز داشته باشند. این مساله می تواند باعث شود که مثلا بیمار بزرگسال به احتمال زیاد نیاز به کشیدن دندان های بیشتر، مداخله جراحی، یا استفاده از وسایل برای مدت زمان طولانی تری داشته باشد. این عوامل می توانند هزینه ارتودنسی دندان را برای بیماران بالغ و بزرگسال افزایش دهد.

علاوه بر این، با افزایش سن بیماران، سلامت دندان‌ها و لثه‌ها نیز کاهش می‌یابد که همین مساله می‌تواند بر هزینه درمان ارتودنسی تأثیر بگذارد. بیماران مسن ممکن است در معرض خطر بیشتری برای پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر مسائل مربوط به سلامت دهان باشند که باید قبل یا در طول درمان ارتودنسی مورد توجه قرار گیرند. این روش های درمانی اضافی می تواند به هزینه کلی درمان اضافه کند.

2. نوع و شدت مشکل (نامرتبی و ناهماهنگی ها)

هزینه ارتودنسی دندان بسته به نوع و شدت مشکلی که باید برطرف شود، می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. به طور کلی، هرچه مشکل پیچیده تر باشد، هزینه درمان بیشتر خواهد بود.

به عنوان مثال، یک مشکل جزئی، مانند کج بودن ناچیز دندان ها، ممکن است فقط نیاز به یک دوره کوتاه درمان با ارتودنسی نامرئی داشته باشد. از سوی دیگر، یک مشکل شدید، مانند بایت شلوغی شدید دندان ها یا جلو و عقب بودن قابل توجه دندان ها، ممکن است به زمان درمان طولانی‌تر و شکل پیشرفته‌تری از وسایل ارتودنسی نیاز داشته باشد که این مساله می‌تواند هزینه‌های کلی درمان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر این، موارد شدید ممکن است نیاز به اقدامات اضافی مانند کشیدن دندان یا جراحی فک نیز داشته باشد تا همراه با درمان ارتودنسی انجام شود که متاسفانه بر هزینه‌های نهایی افزوده می‌شود.

هزینه ارتودنسی دندان های شلوغ

3. نوع روش درمانی

درمان های ارتودنسی به طور کلی در دو دسته ثابت و متحرک قرار داده می شوند. ارتودنسی ثابت یعنی مرتب کردن دندان ها با کمک وسایلی که از اول تا آخر درمان به دندان ها متصل می شوند. انواع مختلفی از وسایل ثابت وجود دارد که مهم ترین آن ها ارتودنسی ثابت فلزی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی لینگوال و … هستند. از میان این روش ها ارزان ترین روش ارتودنسی، ثابت فلزی است و گرانترین لینگوال است.

ارتودنسی متحرک نیز شامل استفاده از وسایلی است که به طور ثابت به دندان ها متصل نمی شوند بلکه بیمار هر زمان بخواهد آن ها را برداشته و مجددا سرجایشان قرار می دهد. شناخته شده ترین روش ارتودنسی متحرک، استفاده از الاینرهای شفافی مانند اینویزیلاین است که در ایران با نام ارتودنسی نامرئی شناخته می شوند. هزینه ارتودنسی نامرئی به دلیل استفاده از تکنولوژی های مدرن و بالا بودن کیفیت درمان در حال حاظر زیاد است.

هزینه ارتودنسی نامریی با پلاک های شفاف

4. مدت زمان درمان

علاوه بر این، مدت زمان درمان نیز می تواند بر هزینه های درمان ارتودنسی تأثیر بگذارد. در بیشتر موارد، هر چه زمان درمان طولانی تر باشد، هزینه های کلی گران تر خواهد بود. این واقعیت به این دلیل است که ویزیت های دوره ای، تنظیمات و نیاز به استفاده از مواد اضافی برای حفظ و پیشرفت درمان اغلب اجتناب ناپذیر است. برای مثال، زمان‌های طولانی‌تر درمان ممکن است به تنظیمات و تعویض مکرر وسایل نیاز داشته باشد که در نتیجه هزینه‌های بالاتری را به همراه خواهد داشت.

5. تخصص و مهارت ارتودنتیست

روش های ارتودنسی بسیار تخصصی هستند و برای انجام موفقیت آمیز نیاز به دانش، آموزش و تجربه گسترده ای دارند. ارتودنتیست ها متخصصین دندانپزشکی هستند که پس از اتمام دوره آموزشی دندانپزشکی 3 تا 4 سال دوره آموزشی اضافی را برای متخصص شدن در تشخیص، پیشگیری و اصلاح دندان‌ها و فک‌های نامرتب گذرانده‌اند. این آموزش تخصصی ضروری است زیرا به ارتودنتیست ها اجازه می دهد تا مکانیک پیچیده دندان ها و فک ها را درک کرده و موثرترین و کارآمدترین درمان ها را برای بیماران خود ارائه دهند.

همچنین تخصص یک متخصص ارتودنسی در ارزیابی شدت مال اکلوژن (ناهمترازی)، تعیین مناسب ترین طرح درمانی و تصمیم گیری در مورد نوع بریس یا وسایل مورد نیاز برای ارتودنسی حیاتی است. ارتودنتیست ها با دانش و تجربه گسترده خود می توانند هر گونه چالش بالقوه را پیش بینی کرده و قبل از تبدیل شدن به مسائل مهم به آنها رسیدگی کنند که می تواند در زمان و هزینه ارتودنسی دندان صرفه جویی کند.

+ مهارت ارتودنتیست هزینه ها را بالا و پایین می کند

مهارت یک متخصص ارتودنسی عامل مهمی در تعیین قیمت و هزینه ارتودنسی دندان است. ارتودنتیست ها دستی آموزش دیده دارند و از ابزارها و تکنیک های تخصصی برای اطمینان از درمان دقیق استفاده می کنند.

این مهارت به ویژه در مورد قرار دادن بریس یا سایر وسایل مهم است، زیرا حتی یک اشتباه کوچک می تواند منجر به عوارض و طولانی شدن زمان درمان شود. بنابراین طبیعی است که متخصصان جوان که هنوز مهارت زیادی ندارند هزینه ارتودنسی کمتری دریافت کنند اما ارتودنتیست هایی که مهارت های بیشری دارند هزینه بالاتری می گیرند.

+ تجربه ارتودنتیست

تجربه یک ارتودنتیست نیز، نقش حیاتی در برآورد هزینه درمان های ارتودنسی دارد. ارتودنتیست هایی که مدت طولانی تری در این زمینه فعالیت داشته اند، تجربه بیشتری در درمان انواع مال اکلوژن و استفاده از انواع بریس ها و لوازم ارتودنسی دارند.

این تجربه به آنها اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرند، گزینه های درمانی موثرتری را پیشنهاد دهند و درمان ها را با کارایی بیشتر انجام دهند. در نتیجه بیماران می توانند در مدت زمان کوتاه تری به نتایج دلخواه خود برسند و هزینه ارتودنسی دندان آن ها، نسبت به زمانی که متخصص کم تجربه بوده و ممکن است دوره درمان طولانی شود، کمتر خواهد بود.

+ هرچه شهرت متخصص بیشتر، هزینه ارتودنسی دندان نیز بیشتر!

علاوه بر این، ارتودنتیست‌هایی که تجربه بیشتری دارند، شهرت زیادی به دست آورده‌اند و نرخ موفقیت بالاتری دارند و قاعدتا تقاضای بالایی برای آنها ایجاد می‌کند. این مساله می تواند منجر به هزینه های بالاتر برای خدمات آنها شود. با این حال، بسیار مهم است که توجه داشته باشید هزینه های بالاتر در این خصوص ارزشش را دارد. زیرا هزینه های بالا به همراه تجربه و مهارت قابل توجه، اغلب به معنای دریافت درمان با کیفیت بالا و یک نتیجه موفق و طولانی مدت است.

دستمزد متخصص ارتودنسی

6. جایی که درمان خود را شروع می کنید

به طور کلی موقعیت جغرافیایی یا محلی که درمان های ارتودنسی را در آنجا انجام می دهید می تواند تا حد زیادی بر هزینه کلی شما تاثیر بگذارد. نکته واضخ این است که هزینه ارتودنسی دندان بر اساس مراکز استان و شهرهای مختلف متفاوت است. این تفاوت قیمت ها به عوامل متعددی از جمله تفاوت در هزینه زندگی، عرضه و تقاضا برای خدمات ارتودنسی و … می شود.

+ هزینه های زندگی

در خصوص موقعیت جغرافیایی، یکی از مهم ترین عوامل موثر بر هزینه های ارتودنسی، هزینه زندگی در یک مکان خاص است. به عنوان مثال، درمان ارتودنسی در شهرهای بزرگی مانند تهران یا تبریز، مشهد، اصفهان و … ممکن است به طور قابل توجهی گرانتر از یک شهر کوچکتر یا منطقه روستایی باشد. زیرا هزینه های اجاره، آب و برق و سایر هزینه های مطب های ارتودنسی در این مناطق شهری بیشتر است و این هزینه های اضافه اغلب باید در فاکتور هزینه ارتودنسی دندان خود را نشان دهد. بنابراین اصلا جای تعجب نیست که هزینه ارتودنسی در تهران چند میلیونی از یک شهر کوچک تر، پایین تر باشد.

+ عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا نیز در تعیین هزینه ارتودنسی دندان نقش دارد. در مناطقی که تعداد زیادی متخصص ارتودنسی وجود دارد، رقابت برای بیماران ممکن است منجر به کاهش قیمت شود، زیرا هر ارتودنتیست سعی می کند بیماران بیشتری را جذب مطب خود کند. از سوی دیگر، در مناطقی که تعداد کمتری از متخصصان ارتودنسی وجود دارد، تقاضا برای خدمات آنها ممکن است بیشتر باشد و به آنها امکان می دهد هزینه ارتودنسی دندان بیشتری تقاضا کنند.

+ مسافت

جایی که درمان را در آنجا انجام می دهید از یک بابت دیگر روی هزینه ارتودنسی دندان تاثیر می گذارد. هزینه رفت و آمد جهت انجام تنظیمات و ویزیت های دوره ای به طور کلی شاید برای بسیاری از بیماران چندان قابل توجه نباشد، اما برای بیمارانی که در مناطق روستایی یا دور افتاده زندگی می کنند ممکن است چالش برانگیز شود.

در واقع این افراد مجبور می شوند مسافت های طولانی تری را طی کنند تا به یک متخصص ارتودنسی واجد شرایط برسند و ویزیت های دوره ای را انجام دهند، که این مساله می تواند هزینه های اضافی را به هزینه ارتودنسی دندان آنها اضافه کند. بنابراین مسافت را نیز باید به عوامل تاثیر گذار بر قیمت و هزینه ارتودنسی دندان اضافه کرد.

چطور هزینه ارتودنسی دندان را در سال ۱۴۰۳ کاهش دهیم؟

پر واضح است که نسبت به تعرفه سایر درمان های دندانپزشکی، قیمت و هزینه ارتودنسی دندان بیشتر است اما می توان این هزینه ها را با راهکارهایی کمی پایین آورده و یا طوری مدیریت کرد که از نظر اقتصادی فشاری به ما وارد نشود.

+ قسط بندی

مثلا قسط بندی یکی از روش های مفید در این خصوص است. شما می توانید از متخصص خود بخواهید که تمام هزینه را به قسط هایی تقسیم کند تا شما به صورت ماهانه یا حتی هر چند ماه یکبار بخشی از هزینه را پرداخت کنید. و خوشبختانه خبر خوب این است که بیشتر ارتودنتیست ها قسط بندی انجام می دهند.

+ انجام درمان در مراکز زیر نظر دانشکده دندانپزشکی

روش دیگر این است که به مراکز دانشگاهی مراجعه کنید زیرا هزینه های درمانی در مراکز دانشگاهی که زیر نظر دانشکده های دندانپزشکی هستند کمتر از مراکز دیگر است. ولی توجه به این نکته مهم است که کیفیت درمان در مراکز دانشگاهی ممکن است به اندازه مراکز خصوصی نباشد.

+ مراجعه به دندانپزشکان متفرقه!!

روش دیگری که به هیچ وجه توصیه نمی شود این است که برای کاهش هزینه ارتودنسی به یک دندانپزشک عمومی مراجعه کنید. اما این مورد ارزشش را ندارد زیرا ممکن است با شکست درمان روبرو شده و مجددا نیاز به درمان اینبار صرف هزینه بیشتری خواهید کرد.

هزینه ارتودنسی در دندانپزشکی عمومی

آیا بیمه هزینه های ارتودنسی را پوشش می دهد؟

خیر متاسفانه بیمه ها هیچ نوع پوششی برای ارتودنسی و به طور کلی درمان های زیبایی ندارند. تنها زمانی می توانید مقداری از هزینه ها را دریافت کنید که جراحی فک انجام بدهید که در این صورت هزینه مربوط به جراحی پوشش داده می شود نه مرتب سازی دندان ها. بنابراین به طور خلاصه تمامی بیمه ها شامل تامین اجتماعی/ نیروهای مسلح/ بیمه های تکمیلی/ بیمه سلامت و … در کاهش هزینه های ارتودنسی بی تاثیر هستند.

هزینه ارتودنسی دندان های جلو چقدر است؟

ما چیزی تحت عنوان فقط ارتودنسی دندان های جلو نداریم زمانی که بحث مرتب سازی دندان ها مطرح می شود همه دندان ها باید با هم هماهنگ باشند بنابراین در اغلب موارد برای تمام دندان ها ارتودنسی انجام می شود. با این حال اگر صرفا چند دندان جلو نامرتب هستند و به دنبال روشی برای کاهش هزینه ارتودنسی تک دندان/ تک فک یا چند دندان جلو دارید می توانید شکل های ساده تر ارتودنسی نامرئی را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.