10 مسکن قوی برای دندان درد که باید بشناسید (برای درد جزئی تا شدید)

ویکی دندان 1403/02/08 0 دیدگاه

دندان درد می تواند دلایل مختلفی از جمله پوسیدگی دندان، عفونت لثه، ترک خوردگی دندان یا مشکلات سینوسی و … داشته باشد. قطعاً درمان چنین دردی باید توسط دندانپزشک صورت بگیرد اما اگر در حال حاظر دسترسی به دندانپزشک ندارید و یا تا مراجعه به دندانپزشک چند ساعت فاصله دارید می توانید با کمک برخی از داروهای معرفی شده در این مقاله به طور موقت درد را ساکت کنید. در این مقاله چند مسکن قوی برای دندان درد معرفی شده است.

مسکن های بدون نسخه برای درمان دندان دردهای جزئی تا متوسط

– استامینوفن

استامینوفن که با نام تیلنول نیز شناخته می شود مسکن قوی برای دندان درد نیست اما، یک مسکن پر مصرف و بسیار کاربردی است که برای ساکت کردن انواع دردهای جزئی تا متوسط بسیار کاربرد دارد. این دارو با کاهش سیگنال های درد ارسال شده به مغز عمل می کند. استامینوفن به طور کلی برای درد دندان بی خطر و موثر است، اما مصرف دوز توصیه شده باید مطابق با دستورالعمل های روی جعبه دارو باشد.

عکس استامینوفن برای دندان درد

باید بدانیم که استفاده بیش از حد مجاز روزانه استامینوفن می تواند منجر به آسیب کبدی شود. اگر از قبل بیماری خاصی دارید یا داروهای دیگری مصرف می کنید، قبل از استفاده از استامینوفن با پزشک خود مشورت کنید.

– داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

NSAID های مانند ایبوپروفن (Advil) و ناپروکسن سدیم (Aleve) نیز معمولاً برای تسکین درد دندان استفاده می شوند. علاوه بر کاهش درد، NSAID ها دارای خواص ضد التهابی نیز هستند که اگر دندان درد شما با تورم همراه باشد، می تواند برایتان مفید باشد.

پیروی از دوز توصیه شده و استفاده از NSAID ها فقط برای تسکین کوتاه مدت انواع درد ضروری است. بهتر است بدانیم که استفاده طولانی مدت یا بیش از حد از این داروها می تواند منجر به مشکلات گوارشی و سایر عوارض جانبی دیگر شود. مانند هر دارویی، در صورت داشتن هر گونه نگرانی یا شرایط خاص پزشکی، قبل از مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به عنوان مسکن قوی برای دندان درد، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ایبوپروفن برای دندان درد

داروهای مسکن قوی برای دندان درد های شدید

در موارد شدیدتر که داروهای بدون نسخه برای تسکین دندان درد کافی نیست، دندانپزشک شما ممکن است داروهای مسکن قوی تری را برایتان تجویز کند. این گزینه ها به دلیل عوارض جانبی و خطرات احتمالی باید تحت راهنمایی و نسخه پزشک یا دندانپزشک تهیه و استفاده شوند و نباید بدون نسخه از آن ها مصرف کرد.

– مسکن های قوی افیونی یا اپیوئیدها

اپیوئیدها داروهای مسکن بسیار بسیار قوی درد هستند که می توانند برای درد شدید دندان تجویز شوند. مکانیزم این داروها اتصال به گیرنده های مواد افیونی در مغز  جهت برای کاهش احساس درد است. با این حال، مواد افیونی با خطر اعتیاد همراه هستند و فقط باید طبق دستور پزشک استفاده شوند.

بسیار مهم است که اگر مواد افیونی به عنوان مسکن قوی برای دندان درد برای شما تجویز شده است، حتما و حتما دوز تجویز شده را مصرف کنید و هرگز از آن تجاوز نکنید. در نهایت باید بدانید که استفاده طولانی مدت از مواد افیونی می تواند منجر به وابستگی و سایر مشکلات جدی سلامتی شود.

– بی حس کننده های موضعی

بی حس کننده های موضعی، مانند لیدوکائین، می توانند با بی حس کردن ناحیه آسیب دیده، تسکین موقتی و فوری ایجاد کنند. این داروها اغلب به شکل ژل یا پماد در دسترس هستند که می توانند مستقیماً روی دندان یا لثه استفاده شوند.

ژل لیدوکائین برای دندان درد

اگر از بی حس کننده های موضعی به عنوان مسکن قوی برای دندان درد استفاده می کنید، طبق دستورالعمل های ارائه شده توسط دندانپزشک یا پزشک خود پیش بروید. به طور مشابه با داروهای دیگر، از مصرف بیش از حد این بی حس کننده های موضعی خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به بی حسی گلو و مشکل در بلع شود.

درمان های خانگی برای تسکین دندان درد چه هستند؟

علاوه بر داروها و تعدادی مسکن قوی برای دندان درد که در بخش های قبل بررسی کردیم، چندین درمان خانگی نیز وجود دارد که می تواند به کاهش درد دندان کمک کند. اگرچه ممکن است این درمان‌ها راه‌حل‌های بلندمدت ارائه نکنند، اما تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید، می‌توانند تسکین موقتی برای شما ارائه دهند.

– شستشو با آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک می تواند به کاهش التهاب و از بین بردن باکتری های دهان کمک کند. برای اینکار نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. محلول را حدود 30 ثانیه در اطراف دهان خود بچرخانید. این روند را چند بار در روز تکرار کنید تا به کاهش درد دندان کمک شود.

– اعمال روغن گل میخک

روغن میخک دارای خواص ضد درد طبیعی و در واقع یک مسکن قوی برای دندان درد است که از دیرباز به عنوان داروی خانگی استفاده می شده است. برای استفاده از روغن میخک، مقدار کمی از آن را روی پنبه بمالید و به آرامی روی دندان یا لثه قرار دهید. روغن میخک می تواند باعث تسکین موقت درد دندان شود. با این حال، مراقب باشید که آن را مستقیماً روی لثه قرار ندهید، زیرا می تواند باعث تحریک بافت شود (با پنبه یا سواب امتحان کنید).

بهترین ژل دندان درد مسکن قوی

– استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم و بی‌حس کردن ناحیه کمک کند و درد دندان را تسکین دهد. برای ایجاد کمپرس سرد، چند تکه یخ را در یک پارچه یا حوله نازک بپیچید و حدود 15 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این روند را در صورت نیاز در طول روز تکرار کنید تا به کاهش درد و تورم کمک کنید.

– چای نعنا

چای نعناع دارای خواص بی حس کنندگی طبیعی و می توان از آن به عنوان مسکن قوی برای دندان درد نیز استفاده کرد. یک فنجان چای نعناع را دم کنید، اجازه دهید تا خنک شود و آن را برای چند ثانیه دور دهان خود بچرخانید. چای را بیرون بریزید و این روند را چند بار در روز تکرار کنید تا به تسکین دندان درد کمک کنید.

– سیر

سیر دارای خواص ضد میکروبی و ضد درد است که می تواند به کاهش درد دندان کمک کند. یک حبه سیر را له کنید تا روغن طبیعی آن آزاد شود، سپس سیر له شده را مستقیماً روی دندان یا لثه دردناک بمالید. قبل از اینکه دهان خود را با آب بشویید، بگذارید چند دقیقه روی آن بماند. مراقب باشید سیر را برای مدت طولانی روی لثه نگه ندارید، زیرا ممکن است لثه های شما را تحریک کند.

سیر برای دندان درد

در خصوص دندان درد دقیقا چه زمانی به دنبال کمک حرفه ای باشید

در حالی که داروهای بدون نسخه و درمان های خانگی می توانند تسکین موقتی ایجاد کنند، اما بسیار مهم است که علت اصلی دندان درد را برطرف کنید. اگر دندان درد شما بیش از چند روز ادامه داشت یا با تب، تورم یا مشکل در بلع همراه بود، بسیار مهم است که به دنبال مراقبت های دندانپزشکی حرفه ای باشید. دندانپزشک می تواند علت اصلی دندان درد شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را برای کاهش درد و جلوگیری از عوارض بعدی ارائه دهد.

سوالات متداول درباره انواع مسکن قوی برای دندان درد

اگر بیماری زمینه ای داشته باشم، آیا می توانم مسکن های بدون نسخه را برای دندان درد مصرف کنم؟

قبل از مصرف مسکن های بدون نسخه، در صورت داشتن بیماری زمینه  ای، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید تا دوز مصرفی و نکات لازم را به شما توضیح دهد.

چه مدت می توانم از مسکن های بدون نسخه برای تسکین دندان درد استفاده کنم؟

چند مسکن قوی برای دندان درد که در این مقاله بررسی شد (چه با نسخه چه بدون آن) فقط باید برای تسکین کوتاه مدت دندان درد استفاده می شوند. اگر دندان درد شما بعد از چند روز ادامه یافت یا بدتر شد، بهتر است به دنبال مراقبت های دندانپزشکی حرفه ای باشید.

آیا درمان های خانگی می توانند دندان درد را به طور کامل درمان کنند؟

درمان‌های خانگی می‌توانند به طور موقت درد دندان را تسکین دهند، اما ممکن است علت اصلی عارضه را برطرف نکنند. بنابراین این ها صرفا روش های موقتی بوده و کاری به منشاء ایجاد کننده درد ندارند.

آیا می توانم از آسپرین به عنوان مسکن برای دندان درد استفاده کنم؟

در حالی که آسپرین می تواند به تسکین درد کمک کند، اما معمولاً استفاده از آن به طور مستقیم روی دندان یا لثه آسیب دیده توصیه نمی شود. آسپرین می تواند باعث تحریک و سوزش بافت های نرم شود.

چه مدت می توانم از مسکن های بدون نسخه برای دندان درد استفاده کنم؟

مسکن های بدون نسخه فقط باید برای تسکین کوتاه مدت استفاده شوند. اگر دندان درد شما بیش از دو روز ادامه داشت، مهم است که برای تشخیص و درمان مناسب با دندانپزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.