بررسی جدیدترین هزینه روکش دندان در سال ۱۴۰۳ (از حداقل هزینه)

ویکی دندان 1403/01/25 0 دیدگاه
هزینه روکش دندان در سال 1403

بعد از درمان ریشه (عصب کشی)، بعد از کاشت ایمپلنت یا در مواردی که دندان آسیب بسیار زیادی دیده باشد، درمان روکش دندان توصیه می شود. در این بخش تلاش کرده ایم که آخرین هزینه روکش دندان را مورد بررسی قرار داده و عوامل موثر بر این هزینه را نیز توضیح دهیم.

جدول هزینه روکش دندان در سال 1403

ردیفجنس روکشهزینه روکش دندان به تومان
1تمام سرامیکاز 5 میلیون
2فلز سرامیکاز 4.5 میلیون
3زیرکونیااز 6 میلیون
4SSاز 1 میلیون

عوامل موثر بر قیمت و هزینه روکش دندان چه هستند؟

فاکتورهای مختلفی هستند که بر تعرفه روکش دندان تاثیر می گذارند. مهم ترین فاکتور نوع روکش انتخابی است. ابتدا با انواع روکش ها آشنا شوید سپس سایر فاکتورها را در بخش های بعد مشاهده بفرمایید:

روکش دندان فلز-سرامیک یا PFM

PFM مخفف Porcelain-Fused-to-Metal است و روکش دندان PFM نوعی روکش دندانی است که از دو لایه فلزی و سرامیکی ساخته می شود.

عکس روکش دندان فلز سرامیکی

روکش های PFM از یک پایه یا زیرسازی فلزی تشکیل شده. این زیرسازی فلزی استحکام و پایداری تاج را فراهم می کند. لایه بیرونی تاج از سرامیک ساخته شده است که به روی سازه فلزی ذوب و حالت داده شده. این لایه چینی ظاهری طبیعی به تاج می دهد و باعث می شود روکش در مجموع رنگ و شفافیت دندان های طبیعی را تقلید کند.

روکش های فلز-سرامیک استکام خود را مدیون زیرسازی فلزی و زیبایی را نیز مدیون سرامیک هستند و بسیار مقرون به صرفه هستند. قیمت و هزینه روکش دندان فلز سرامیکی می تواند از 3.5 شروع شود. با این حال، یکی از معایب احتمالی روکش‌های PFM این است که زیرساخت فلزی ممکن است کمی در خط لثه قابل مشاهده باشد که منجر به دیده شدن یک خط تیره می‌شود. این مساله در مواردی که بافت لثه به مرور زمان عقب می نشیند، بیشتر دیده می شود.

روکش PFM همچنان بسیار محبوب است

در سال‌های اخیر، انواع دیگر روکش‌های تمام سرامیکی، مانند روکش‌های زیرکونیایی یا لیتیوم دی سیلیکات، به دلیل زیبایی و استحکام بهبود یافته محبوبیت پیدا کرده‌اند. با این حال، روکش‌های PFM هنوز هم معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند و در موارد خاص می‌توانند گزینه مناسبی باشند، به خصوص زمانی که استحکام و دوام زیادی مورد نیاز باشد.

روکش دندان سرامیکی (تمام سرامیک)

روکش دندان تمام سرامیکی (all-ceramic dental crown) که به عنوان روکش پرسلین (porcelain crown) نیز شناخته می شود، نوعی پروتز دندان است که برای بازیابی ظاهر، عملکرد و استحکام دندان عصب کشی شده یا به شدت پوسیده استفاده می شود. بر خلاف روکش های فلز سرامیکی که زیرسازی فلزی دارند و با سرامیک پوشانده شده‌اند، روکش‌های تمام سرامیکی کاملاً از مواد سرامیکی یا چینی ساخته می‌شوند که زیبایی و ظاهری طبیعی به آن‌ها می‌دهد.

عکس روکش دندان تمام سرامیک

” قیمت و هزینه روکش دندان سرامیکی در حال حاظر از 4 میلیون تومان شروع می شود و می تواند به 5 یا حتی 6 میلیون نیز برسد”

چرا قیمت روکش دندان سرامیکی زیاد است؟

دلایل بالا بودن قیمت روکش دندان سرامیکی عبارتند از:

زیبایی طبیعی

روکش های تمام سرامیکی رنگ طبیعی، شفافیت و بافت دندان های طبیعی را تقلید می کنند و با دندان های دیگر هماهنگ می شوند. عدم وجود فلز در ساختار این روکش ها تضمین می کند که هیچ خط تیره بدشکلی که در خصوصو روکش های فلز-سرامیک که در نزدیکی خط لثه ایجاد می شود، وجود نداشته باشد.

زیست سازگاری

مواد سرامیکی مورد استفاده در روکش های تمام سرامیکی زیست سازگار هستند، به این معنی که بدن ما آنها را به خوبی تحمل می کند و خطر کمی برای ایجاد واکنش های آلرژیک یا حساسیت ایجاد می کنند.

استحکام و دوام

یکی از دلایل اصلی بالا بودن هزینه روکش دندان سرامیکی جنس آن هاست. مواد سرامیکی مدرن مورد استفاده در روکش های تمام سرامیکی از نظر استحکام و دوام به طور قابل توجهی بهبود یافته اند. آنها می توانند نیروهای طبیعی ناشی از گاز زدن و جویدن را تحمل کنند و طول عمر بیشتری داشته باشند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که روکش‌های تمام سرامیکی ممکن است به اندازه روکش‌های فلزی قوی نباشند، بنابراین ممکن است برای افرادی که عادت‌ دندان قروچه شدید دارند مناسب نباشند.

حفظ دندان

روکش های تمام سرامیکی در مقایسه با روکش های فلزی به حداقل حذف ساختار دندان نیاز دارند. این رویکرد محافظه کارانه به حفظ بیشتر ساختار طبیعی دندان کمک می کند و می تواند نتایج بلندمدت بهتری برای سلامت دهان و دندان ارائه دهد.

کاهش حساسیت

روکش های فلزی گاهی اوقات می توانند به تغییرات دمایی واکنش نشان داده و منجر به افزایش حساسیت به غذاها یا نوشیدنی های سرد و گرم شوند. اما روکش های تمام سرامیکی دارای خواص عایق عالی هستند و خطر حساسیت را کاهش می دهند. بنابراین می توانیم متوجه شویم که چرا هزینه روکش دندان سرامیکی بیشتر از روکش های فلز سرامیک است.

روکش دندان زیرکونیا

روکش های زیرکونیا (Zirconia crowns) نوعی تاج های دندانی هستند که از دی اکسید زیرکونیوم ساخته می شوند. بد نیست بدانید که دی اکسید زیرکونیوم هم خودش یک ماده سرامیکی قوی و بادوام است. بنابراین روکش های زیرکونیا در اصلی نوعی روکش سرامیکی به شمار می روند اما نسبت به نمونه های معمولی استحکام عالی، زیبایی قابل توجه تر و زیست سازگاری بیشتری دارند.

عکس روکش دندان زیرکونیا

هزینه روکش دندان زیرکونیا نسبت به دو نوع دیگر بیشتر بوده و می تواند از 6 میلیون تومان شروع شود. شاید دلیل این بالا بودن قیمت این باشد که زیرکونیا بسیار مستحکم بوده و زیبایی طبیعی چشمگیری نیز دارد. این خصوصیات باعث شده که زیرکونیا به‌ویژه برای دندان‌های آسیاب و پرمولرهایی که نیروهای گاز گرفتن بیشتری را تحمل می‌کنند بسیار ایده آل باشد. این روکش ها می توانند در برابر نیروهای معمولی جویدن و گاز گرفتن مقاومت کنند و دوام طولانی مدتی را ارائه دهند.

روکش دندان استیل ضد زنگ یا SSCROWN

روکش های دندانی SS که به عنوان روکش های استیل ضد زنگ (stainless steel dental crowns) شناخته می شوند، نوعی روکش پیش ساخته از فولاد ضد زنگ هستند. این روکش ها عمدتاً برای ترمیم های موقت در دندانپزشکی کودکان، به ویژه برای دندان های شیری استفاده می شوند.

روکش های SS از پیش ساخته شده اند و در اندازه و شکل های مختلف دندانی هستند. آنها معمولاً در مواردی استفاده می شوند که کودک دارای پوسیدگی گسترده دندان، شکستگی یا حفره های بزرگ باشد به طوری که با پر کردن معمولی قابل ترمیم نیست. روکش های SS پوششی بادوام و محافظ برای دندان آسیب دیده ایجاد می کنند که به بازیابی عملکرد آن و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می کند. قیمت و هزینه روکش دندان SS در سال 1403 همانطور که در جدول ابتدای صفحه آمده از 1 میلیون تومان شروع می شود.

+ سایر عوامل تاثیر گذار بر قیمت روکش دندان

بجز جنس، موارد زیر نیز بر هزینه روکش دندان تاثیر گذار هستند:

  • پوشش بیمه
  • تخصص دندانپزشک
  • منطقه جغرافیایی که در آن روکش دریافت می کنید
  • تعداد روکش ها
  • درمان های اضافه (مثلا افزایش طول تاج، جرمگیری و …)
  • و ….

جایگزین روکش دندان چیست؟

اگر بنا به هر دلیلی (مثلا بالا بودن هزینه روکش دندان) مایل نیستید که دندان های خود را با این روش ترمیم کنید می توانید به فکر روش های جایگزین زیر باشید:

  • بیلداپ دندان
  • اینله و انله و کپ
  • کشیدن دندان
  • ایمپلنت دندان
  • دندان مصنوعی تکه ای

پاسخ به سوالات رایج درباره قیمت روکش دندان در سال ۱۴۰۳

آیا بیمه هزینه روکش دندان در سال 1403 را پوشش می دهد؟

بله بیمه های تکمیلی تا سقف ۱۴۰۳ می توانند هزینه های دندانپزشکی از جمله روکش را کاهش دهند.

ارزان ترین نرخ روکش در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

حداقل قیمت روکش دندان از 1 میلیون تومان برای روکش های SS و روکش های فلز سرامیک از  4 شروع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.