آشنایی کامل با آناتومی لثه (بخش های مختلف و عملکرد لثه ها)

ویکی دندان 1403/02/04 0 دیدگاه

در این مقاله، آناتومی لثه ها، عملکردهای آن، مشکلات رایجی که ممکن است برای آن ها ایجاد شود و نکاتی برای حفظ سلامتشان را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با آناتومی لثه

لثه (gingiva) که به نام (gums) نیز شناخته می شود، بافت صورتی است که دندان های ما را احاطه کرده و از آنها حمایت می کند. آن ها نواحی آلوئولی فک ها (بخشی از استخوان فک که دندان ها در آن قرار دارند) را پوشش داده و نقش حیاتی در محافظت از ساختارهای زیرین خود ایفا می کند. لثه از لایه ها و ساختارهای مختلفی تشکیل شده است که برای حفظ سلامت دهان با هم کار می کنند.

عملکردهای این بافت چیست؟

لثه ها همانطور که گفته شد به طور کلی چند وظیفه مهم بر عهده دارند، مهم ترین وظایف این بافت عبارتند از:

  • محافظت کلی از دندان و استخوان: لثه به عنوان یک سد محافظ در برابر میکروارگانیسم های بیگانه عمل می کند و از رسیدن باکتری های مضر به بافت ها و استخوان های زیرین جلوگیری می کند.
  • تکیه گاه: به دندان ها حمایت و ثبات می دهد و به نگه داشتن آنها کمک می کند.
  • حس:  gingiva حاوی پایانه های عصبی متعددی است که به ما امکان می دهد لمس، دما و درد را در دهان خود حس کنیم.
  • ممانعت از ورود ذرات غذا به بخش های زیرین: لثه ها یک مهر و موم محکم در اطراف دندان ایجاد می کنند و از گیر افتادن ذرات غذا بین دندان ها و ایجاد پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.
عکس لثه سالم

انواع مختلف بافت لثه به چه صورت است؟

برخلاف تصویر لثه یک ساختار یکنواخت نیست و می تواند در 3 ناحیه متفاوت، ساختار و عملکرد های مختلفی داشته باشد:

+ لثه آزاد

gingiva آزاد قسمتی از لثه است که تاج دندان را احاطه کرده و شکلی یقه مانند در اطراف آن ایجاد می کند. این بخش به دندان یا استخوان زیرین چسبیده نیست و کمی دارد.

+ لثه متصل

gingiva چسبیده یا متصل، به طور محکم به استخوان زیرینش چسبیده و سطح داخلی لثه آزاد را می پوشاند. این یک بافت متراکم است و محکم به ساختارهای زیرین متصل می شود و ثبات و حمایت از دندان ها را فراهم می کند.

+ لثه بین دندانی

gingiva بین دندانی همانطور که از نامش پیداست بافت لثه ای است که فضای بین دندان های مجاور را پر می کند. به شکل مثلثی بوده و به جلوگیری از قرار گرفتن ذرات غذا بین دندان ها کمک می کند.

عکس آناتومی لثه (بخش های مختلف لثه)

مشکلات رایج gingiva کدامند؟

متأسفانه لثه ها درست مانند دندان هایمان از مشکلات مصون نیستند و اگر به درستی از آن ها مراقبت نشود با مشکلاتی مانند موارد زیر روبرو خواهند بود:

التهاب لثه یا ژنژویت

ژنژیویت همان التهاب لثه ها است که معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. این بیماری بافت با قرمز، متورم و خونریزی دهنده لثه مشخص می شود. در صورت عدم درمان، ژنژیویت می تواند به اشکال شدیدتر بیماری های پریودنتال تبدیل شود.

پریودنتیت یا عفونت لثه

پریودنتیت مرحله پیشرفته تر و بعد از ژنژویت است و زمانی رخ می دهد که التهاب جنجیوال درمان نشود. این بیماری شامل التهاب و عفونت ساختارهای نگهدارنده دندان، از جمله استخوان و رباط های پریودنتال است. علائم رایج پریودنتیت عبارتند از تحلیل رفتن لثه ها، لق شدن دندان ها و بوی بد دهان.

بیماری پریودنتیت (شماتیک)

چطور به حفظ سلامت لثه کمک کنیم؟

مراقبت از لثه ها برای سلامت کلی دهان بسیار مهم است. خوشبختانه می توان به راحتی با اقدامات زیر سلامت این بافت حیاتی دهانی را حفظ کرد:

رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان

بر هیچ کسی پوشیده نیست که مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن برای حفظ سلامت لثه ضروری است. حتما روزی دو بار با استفاده از مسواک نرم دندان های خود را تمیز کنید و بین دندان های‌تان را با نخ دندان یا مسواک بین دندانی پاک کنید زیرا مسواک زدن تنها 60 درصد سطح دندان ها را تمیز می کند و 40 درصد باید با نخ دندان یا مسواک های بین دندانی تمیز شود.

معاینات منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید

مراجعه منظم به دندانپزشک برای تشخیص زودهنگام و درمان هر گونه مشکل پیش آمده برای لثه ها حیاتی است. دندانپزشک در طول جلسات ویزیت دوره ای می تواند برایتان جرمگیری دندان انجام دهد و در مورد تکنیک های مناسب مراقبت از دهان، هرچیزی که لازم است را به شما آموزش دهد. بنابراین مراجعه منظم به دندانپزشک، با یک تیر دو نشان می دهید، هم از آموزش رایگان بهره مند می شوید و هم اینکه مشکلات دهان و دندان مدیریت می شوند.

بیشتر بخوانید: کمترین هزینه جرمگیری دندان در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالمی داشته باشید

رژیم غذایی متعادل نقش مهمی در سلامت بافت لثه ها دارد. لازم است که از مصرف غذاهای شیرین و اسیدی اجتناب کنید و یک رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی را برای حفظ سلامت بافت های داخل دهان انتخاب کنید. علاوه بر این، میبایست از سیگار کشیدن یا استفاده از محصولات تنباکو خودداری کنید زیرا آن ها می توانند خطر ابتلا به بیماری های لثه را به شدت افزایش دهند.

غذاهای سالم برای لثه

پاسخ به سوالات متداول

هر چند وقت یک بار باید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنم؟

توصیه می شود حداقل دو بار در سال برای معاینه و جرمگیری به دندانپزشک مراجعه کنید در طول این جلسات سلامت دهان و دندان و به خصوص لثه ها ارزیابی می شود.

آیا بیماری ها ژنژیوال قابل برگشت است؟

ژنژویت که مرحله اولیه بیماری لثه است با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت حرفه ای از دندان قابل بهبود است. با این حال، مراحل پیشرفته تر مانند پریودنتیت، ممکن است به درمان و مدیریت گسترده تری نیاز داشته باشد.

آیا درمان های خانگی برای بیماری لثه وجود دارد؟

در حالی که در نظر گرفتن شیوه های بهداشت دهان و دندان برای سلامت لثه ها بسیار مهم است، اما درمان های خانگی ممکن است به تنهایی برای درمان بیماری ژنژیوال کافی نباشد. بهتر است برای تشخیص مناسب و گزینه های درمانی مناسب با یک متخصص پریو مشورت کنید.

آیا خونریزی gingiva هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن طبیعی است؟

خیر، خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن طبیعی نیست. این مساله ممکن است نشان دهنده التهاب یا بیماری باشد. در صورت بروز خونریزی برای تعیین علت و درمان مناسب، مشاوره دندانپزشکی ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.