هزینه پر کردن دندان در سال 1403 (کمترین هزینه + عوامل موثر)

ویکی دندان 1402/11/18 0 دیدگاه
هزینه پر کردن دندان در سال 1403

در این صفحه جدیدترین هزینه پر کردن دندان در سال 1403 درج شده است. بعد از مشاهده جدول قیمت ترمیم دندان با مواد مختلف توصیه می شود که ادامه مقاله که شامل عوامل موثر بر هزینه ترمیم دندان است را مطالعه بفرمایید.

جدول هزینه پر کردن دندان در سال 1403

نوع ترمیمتعرفه عمومیتعرفه متخصص
هزینه ترميم آمالگام يک سطحی يا كلاس پنجاز 800 توماناز 1.2 تومان
هزینه ترميم آمالگام دو سطحیاز 900 توماناز 1.4 تومان
قیمت ترميم كامپوزيت يک سطحی ياكلاس پنجاز 1.3 توماناز 1.6 تومان
قیمت ترميم كامپوزيت دو سطحی يا كلاس سهاز 1 توماناز 1.5 تومان
ترميم كامپوزيت سه سطحی يا كلاس چهاراز 1.2 توماناز 1.6 تومان
هزینه بیلداپ دندان با آمالگاماز 1.3 توماناز 1.8 تومان
هزینه بیلداپ دندان با آمالگاماز 1.5 توماناز 2 تومان
هزینه بیلداپ دندان با کامپوزیتاز 1.8 توماناز 2.3 تومان
هزینه پين داخل عاج يا داخل كانالاز 300 توماناز 500 تومان
اسپلينت كامپوزيتی دندانهاى لق شده ( يک فک)از 800 توماناز 900 تومان

منظور از پر کردن دندان چیست؟

پر کردن دندان یکی از رایج ترین روش های دندانپزشکی است و برای ترمیم دندان هایی که دچار پوسیدگی شده اند استفاده می شود. در طول این درمان پوسیدگی و بقایای آن توسط دندانپزشک برداشته می شود. بعد از برداشته شدن پوسیدگی، حفره ای باقی می ماند که میبایست با کمک مواد ترمیمی پر شود. اینکار توسط دندانپزشک عمومی یا دندانپزشکان متخصص همچون متخصص ترمیمی و زیبایی، متخصص پروتزهای دندانی و … انجام می شود.

بیشتر بخوانید: آخرین هزینه دندانپزشکی در سال 1403

بررسی عوامل موثر بر هزینه پر کردن دندان در سال 1403

+ نوع مواد پرکننده

اصلی ترین عامل تاثیر گذار بر هزینه پر کردن دندان، نوع ماده پر کننده است.در حال حاظر مواد مختلفی برای ترمیم دندان های آسیب دیده استفاده می شود که شامل کامپوزیت، سرامیک، طلا، آمالگام و … هستند:

* پر کردن دندان با کامپوزیت

به پرکردن دندان با کامپوزیت که امروزه بسیار رایج و پرطرفدار است پر کردن دندان با مواد سفید یا همرنگ دندان گفته می شود. پر کردگی های کامپوزیتی از مخلوطی از پودر گلاس و رزین پلاستیکی ساخته شده اند که ظاهر دندان طبیعی را به آنها می دهد. به دلیل ظاهر نامحسوس آنها، بسیاری از مردم ترجیح می دهند پرکننده های قدیمی خود را با مواد کامپوزیت جایگزین کنند.

مواد کامپوزیت علاوه بر این که برای پر کردن حفره های ناشی از پوسیدگی استفاده می شود، می توانند برای ترمیم دندان های شکسته، لب پر شده یا ترک خورده نیز استفاده شوند.

دلیلی که این مواد برای رفع مشکلات نامبرده توصیه می شوند این است که آنها می توانند از نظر شیمیایی به ساختار دندان متصل شوند و حمایت بیشتری را فراهم برای ترمیم ایجاد کنند. به دلیل ویژگی های قابل توجه و زیبایی طبیعی هزینه پر کردن دندان با مواد سفیدی همچون کامپوزیت بسیار بیشتر از هزینه پر کردن دندان با موادی همچون آمالگام است.

* پر کردن دندان با سرامیک

نوع دیگری از مواد پرکننده‌ دندان، مواد سرامیکی هستند. آن ها معمولاً از پرسلن ساخته می‌شوند و در مقایسه با پرکننده‌های کامپوزیت، در طول زمان کمتر دچار تغییر رنگ و لکه می شوند. آنها همچنین بسیار بادوام هستند و می توانند حداقل تا 15 سال دوام بیاورند، و برای کسانی که بدشان نمی آید ترمیم با کیفیت، زیبا و بادوام تر داشته باشند گزینه بسیار عالی محسوب می شوند.

*  پر کردن دندان با آمالگام

آمالگام از ترکیبی از فلزات مختلف به ویژه جیوه مایع و آلیاژ پودری متشکل از نقره، قلع و مس است یکی از رایج ترین مواد پر کننده دندانی است. جیوه عنصری است که تقریباً 50 درصد از وزن کلی آمالگام دندانی را تشکیل می دهد و برای اتصال ذرات نقره، مس و قلع به یکدیگر برای ایجاد ماده آمالگام ضروری است.

آمالگام دندانی که اغلب به عنوان پرکردگی های نقره نیز خوانده می شود، وقتی در دندان قرار می گیرد ظاهری شبیه به نقره دارد. با این حال، اصطلاح پر کردن دندان با نقره یک اصطلاح نادرست و نادقیق است زیرا فقط بخش کوچکی از آمالگام را نقره تشکیل می دهد.

فرآیند قرار دادن آمالگام دندانی با تراش دادن قسمت پوسیده دندان توسط دندانپزشک و شکل دادن حفره قبل از اتصال آمالگام شروع می شود. در یک محیط امن و مناسب، دندانپزشک آلیاژ پودری و جیوه مایع را با هم ترکیب می‌کند تا ماده  خمیری شکلی که آمالگام باشد را تشکیل دهد. سپس این آمالگام نرم داخل حفره آماده شده قرار می گیرد و شکل داده می شود، پس از آن، خمیر به سرعت سفت می شود و به یک پرکننده بادوام تبدیل می شود. هزینه پر کردن دندان با آمالگام معمولا مقرون به صرفه تر از پر کننده های دیگر مانند کامپوزیت است.

* سایر مواد پر کننده دیگر

سایر گزینه های دیگر طلا و گلاس آیونومر هستند. طلا از قدیم یک گزینه لوکس و بسیار بادوام جهت ترمیم دندان بوده و هست، اما به دلیل گران بودن و اینکه رنگش با رنگ دندان های دیگر مطابقت ندارد امروزه کمتر استفاده می شود. گلاس آیونومر نیز گزینه بعدی است که به مرور زمان در حال محبوب شدن است. هزینه پر کردن دندان با این دو ماده نسبت زیاد است.

+ محل آسیب و وسعت پر کردگی

اندازه و محل پر کردگی نیز می تواند بر هزینه ترمیم تأثیر بگذارد. پرکردگی های بزرگتر نیاز به مواد و زمان بیشتری برای قرار داده شدن دارند که این مساله می تواند منجر به افزایش هزینه شود. علاوه بر این، پر کردن نواحی قابل مشاهده تر مانند دندان های جلو، ممکن است به ملاحظات زیبایی بیشتری نیاز داشته باشد، که می تواند در کل هزینه پر کردن دندان ها را نیز افزایش دهد.

+ موقعیت جغرافیایی مطب یا کلینیکی که دندان هایتان را ترمیمی می کنید

به طور کلی هزینه پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام می تواند بسته به محل انجام ترمیم متفاوت باشد. مناطق شهری پرجمعیت و گران تر معمولاً به دلیل اینکه هزینه زندگی در آن ها بیشتر است، معمولا هزینه های درمان بالاتری دارند. حتی در یک شهر مانند تهران، اوضاع از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت است. مشخصا در مناطقی مانند شمال و غرب تهران هزینه ها نسبت به جنوب تهران سرسام آورتر است.

+ تجربه و تخصص دندانپزشک

تجربه و تخصص دندانپزشک نیز می تواند در هزینه پرکردن دندان موثر باشد. دندانپزشکان با تجربه و ماهرتر ممکن است هزینه های بیشتری را برای خدمات خود دریافت کنند. باید بدانید که اگر قصد دارید به یک متخصص ترمیمی و زیبایی مراجعه کرده و درمان خود را نزد او انجام دهید هزینه ای که پرداخت می کنید، نسبت به هزینه پر کردن دندان توسط یک دندانپزشک عمومی بیشتر است.

+ پوشش بیمه دندانپزشکی

اگر بیمه دندانپزشکی یا بیمه تکمیلی داشته باشید، می تواند هزینه پرکردن دندان را به میزان قابل توجهی کاهش داده یا صفر کنید. با این حال، میزان پوشش قیمت پر کردن دندان توسط طرح های مختلف می تواند متفاوت باشد، بنابراین قبل از مراجعه به دندانپزشک با بیمه خود دراین خصوص صحبت کنید.

بیمه تامین اجتماعی در مراکز درمانی زیر نظر خود سازمان هزینه ها را کم کرده یا بعضا رایگان است، نیروهای مسلح و بیمه سلامت در مناطق محروم نیز به همین شکل است. در خصوص سایر بیمه ها همانطور که ذکر شد، باید پرس و جو کنید.

+ نیاز یا عدم نیاز به درمان های اضافی

در برخی موارد، ممکن است قبل یا بعد از پر کردن دندان، نیاز به درمان های اضافی باشد. مثلا قبل از درمان ممکن است نیاز به گرفتن عکس دندان (بایت وینگ، پری اپیکال، اکلوزال، او پی جی و …) باشد یا مثلا ممکن است دندان نیاز به عصب کشی داشته باشد در این شرایط شما باید هزینه موارد ذکر شده را به هزینه پر کردن دندان خود اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.