جدول هزینه دندان مصنوعی در سال 1403 | از کف تا حداکثر قیمت دندان مصنوعی

ویکی دندان 1402/12/07 0 دیدگاه
هزینه دندان مصوعی در سال 1403

اگر به دنبال جایگزین کردن دندان های از دست رفته خود با دندان مصنوعی هستید می توانید محتوای این صفحه را مطالعه کنید. در این نوشتار جدول هزینه دندان مصنوعی در انواع و شکل های مختلف درج شده و سپس عوامل موثر بر افزایش یا کاهش هزینه را نیز خواهید خواند.

جدول هزینه دندان مصنوعی در سال 1403

آیتمقیمت به تومان
  پروتز پارسیل آکریلی هر فکاز 8
پروتز پارسیل کروم کبالت هر فکاز 8.5
پروتز پارسیل فلکسی/ژله‌ای هر فکاز 10
آیتمقیمت به تومان
فلیپراز 1.5
آیتم هزینه دندان مصنوعی متحرک (تومان)
هزینه هر دست دندان مصنوعی ایرانی (هر فک)از 7 میلیون
قیمت دندان مصنوعی کامل ژاپنی یا ترکیه ای هر فکاز 10 میلیون
قیمت دندان مصنوعی متحرک ایورکلار اصل هر فکاز 20 میلیون

بررسی عوامل موثر بر قیمت دندان مصنوعی

+ تعداد دندان های از دست رفته

دندان های مصنوعی می توانند کامل باشند یا پارسیل. پروتزهای کامل زمانی استفاده می شوند که شما تمام دندان های خود را از دست داده باشید (در یک یا هر دو فک). اما اگر یک یا چند یا حتی تعداد زیادی از دندان های طبیعی خود را از دست داده باشید باید از پروتز پارسیل یا تکه ای استفاده کنید.

پروتزهای کامل در واقع همان دست دندان ها هستند که روی لثه قرار داده می شوند اما پروتزهای پارسیل می توانند شامل ژله ای، آکریلیکی، بیس فلزی و … باشند. مشخصا هزینه دندان مصنوعی کامل بیشتر از قیمت دندان مصنوعی پارسیل یا تکه ای است.

بیشتر بخوانید: هزینه دندانپزشکی در سال 1403

+ جنس دندان مصنوعی

پروتزهای دندان مصنوعی از مواد مختلفی ساخته می شوند. به طور که صرف نظر از مواد سازنده، دندان مصنوعی ها دو بخش اصلی دارند. یک بخش پایه است که در واقع همان لثه مصنوعی است و همرنگ با لثه های خودتان ساخته می شود. و بخش دیگر دندان های مصنوعی هستند. این دندان روی لثه قرار می گیرند در واقع به لثه ها متصل هستند.

جنس لثه می تواند از موادی مثل آکریلیک باشد و جنس دندان ها می تواند آکریلیک، سرامیک و یا سایر مواد دیگر باشد. بسته به اینکه جنس بخش های مختلف یک پروتز از چیست، هزینه دندان مصنوعی نیز متغییر خواهد بود. در حال حاظر برای دندان های سرامیکی و پایه آکریلیکی باید هزینه بیشتری نسبت به دندان های آکریلیکی پرداخت کنید.

+ تخصص دندانپزشک

معمولا برای سفارش دندان مصنوعی شما باید به یک دندانپزشک عمومی یا یک متخصص پروتزهای دندانی مراجعه کنید. هزینه ویزیت و معاینه در نزد دندانپزشک عمومی همیشه کمتر از هزینه ویزیت شدن توسط یک متخصص می باشد. اما باید به این نکته توجه کنید که متخصصان پروتز معمولا دانش، مهارت و تجربه بسیار بسیار بیشتری نسبت به دندانپزشکان عمومی دارند بنابراین طبیعی است که هزینه دندان مصنوعی نزد متخصصان بیشتر باشد. اما خب خیالتان راحت خواهد بود که کار شما به خوبی  بدون مشکل انجام می شود.

+ هزینه های لابراتواری

بخش زیادی از هزینه دندان مصنوعی صرف کارهای لابراتواری می شود. در واقع دندانپزشک شما (چه متخصص پروتزهای دندانی یا دندانپزشک عمومی) دهان و دندان شما را معاینه می کند، جای خالی دندان ها را قالب گیری کرده و قالب ها را به لابراتوار می فرستد. در لابراتوار بر اساس قالب ها، دندان های مصنوعی متناسب با شما را میسازند.

تکنیسن های دندانسازی در لابراتوار با دانش و مهارتی که دارند پروتز را ساخته و برای نصب به مطب دندانپزشک شما می فرستند. شما یک جلسه دیگر به مطب دندانپزشک خود مراجعه می کنید و پروتز را تست می کنید اگر متناسب بود که هیچ، اما اگر متناسب نبود مجددا برای تنظیمات دندان مصنوعی به لابراتوار فرستاده می شود. بنابراین عملا بیشتر هزینه دندان مصنوعی برای لابراتوار است و تنها بخشی از آن برای ویزیت تخصصی، قالب گیری، تست مجدد و سایر کارهای دیگر به دندانپزشک تعلق می گیرد.

اگر لابراتوار مجهز، شناخته شده و خلاصه کاردرست باشد احتمالا قیمت دندان مصنوعی شما بالا خواهد بود اما اگر لابرتوار معمولی باشد ممکن است هزینه نهایی شما کاهش پیدا کند.

+ ثابت یا متحرک بودن پروتز

پروتزهای متحرک توسط خود فرد قابل جابجا شدن هستند. شخص می تواند آن ها را روی لثه قرار داده و هر زمان که خواست آن ها را بردارد. متحرک بودن دندان مصنوعی دردسرساز است زیرا امکان لغزش آن ها زیاد است و بعضا لثه را زخمی می کنند. اما دندان مصنوعی ثابت امکان لغزش ندارد زیرا به ایمپلنت های دندانی ثابت می شود. هزینه دندان مصنوعی ثابت به دلیل مزایایی که دارد بیشتر از قیمت پروتزهای متحرک است.

اوردنچر یا دندان مصنوعی چیست و چرا هزینه آن زیاد است؟

اوردنچر (Overdentures) نوعی پروتز دندانی است که جایگزینی بسیار بهتر و طبیعی تری برای دندان های از دست رفته می باشد. بر خلاف پروتزهای سنتی که روی لثه قرار می گیرند، اوردنچرها بر روی ایمپلنت های دندانی یا در کنار دندان های طبیعی باقی مانده قرار می گیرند و ثبات و عملکرد بهتری را ارائه می دهند

از پروتز اوردنچر می تواند در موقعیت های مختلفی استفاده کرد. چه شما چند عدد دندان در کنار هم از دست داده باشید یا اینکه تمام دندان هایتان از دست رفته باشد، اوردنچر به دردتان خواهد خورد.

برای داشتن اوردنچر ابتدا میبایست بسته به تعداد دندان های از دست رفته دست کم 2 واحد ایمپلنت کاشته شود. پس از جوش خوردن ایمپلنت ها به استخوان فک، اوردنچر اختصاصی شما بر روی ایمپلنت ها سوار می شود.

هزینه دندان مصنوعی اوردنچر معمولا از پروتزهای سنتی بیشتر است زیرا مزایای بسیار بسیار بیشتری نسبت به پروتزهای سنتی ارائه می دهد. برای درک بهتر بالا بودن هزینه دندان مصنوعی اوردنچر کافیست مزایای آن را مرور کنی:

  • پایدار هستند
  • به لثه آسیب نمی زنند
  • زیبایی زیادی دارند
  • تمیز کردن آن ها بسیار آسان است
  • برخلاف پروتزهای سنتی دوام آن ها بسیار بالاست
  • و….

پاسخ به سوالات رایج درباره هزینه پروتز دندان

هزینه دندان مصنوعی با بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟

تامین اجتماعی تنها بخش کمی از هزینه های مربوط به جایگزینی دندان های از دست رفته را پوشش می دهد. تحت شرایط خاص می توانید از 2 تا 4 میلیون تومان هزینه پروتزهای خود را با این بیمه کاهش دهید.

قیمت بهترین دندان مصنوعی چقدر است؟

در حال حاظر بهترین پروتزهای متحرک ژاپنی/ترکیه ای یا اروپایی هستند که قیمت آن ها از 10 میلیون تومان به ازای هر فک شروع می شود. نمونه اروپایی همانطور که در جدول ابتدای صفحه درج شده از 20 میلیون تومان شروع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.