هزینه عکس دندان در سال ۱۴۰۳ (بررسی قیمت انواع رادیوگرافی در دندانپزشکی )

ویکی دندان 1403/01/16 0 دیدگاه
هزینه عکس دندان

تصویربرداری از دهان و دندان یکی از اصلی ترین روش های تشخیصی در دندانپزشکی است. یک دندانپزشک برای رسیدن به قطعیت در تشخیص خود معمولا گرافی های دندانی را برای بیمارش تجویز می کند. در این مقاله هزینه عکس دندان بر اساس نوع و کاربرد در قالب یک جدول درج شده است. پس مشاهده جدول و هزینه ها می توانید عوامل موثر بر قیمت عکس دندان در سال 1403 را نیز بررسی کنید.

جدول هزینه عکس دندان در سال ۱۴۰۳

نوع درمانهزینه عکس دندان به تومان
هزینه عکس پری اپیکالاز ۸۰
هزینه عکس دندان بایت وینگاز ۱۲۰
عکس دندان پانورامیک OPGاز ۲۰۰
قیمت عکس دندان سفالوگراماز ۳۸۰
هزینه عکس دندان سی بی سی تیاز ۵۰۰ هر نیم فک

هزینه عکس دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

بیشتر از هر چیزی تعرفه عکس دندان به نوع عکس بستگی دارد. ما دست کم ۶ نوع عکس دندان داریم و هزینه هر کدام بر حسب کاربرد و نحوه گرفتن عکس متفاوت است. در این بخش بیشتر تلاش کرده ایم که شما را با انواع عکس های دندانی آشنا کنیم.

نوع عکس دندان

عکس های دندانی یا بهتر بگوییم تصویربرداری از دهان و دندان با کمک اشعه ایکس به دو صورت انجام می شود.

۱. داخلی

برای ایجاد گرافی های دندان از فیلم مخصوص اشعه ایکس استفاده می شود. زمانی که این فیلم در داخل دهان قرار داده شود گفته می شود که نوع گرافی داخلی است. ما 3 نوع عکس داخل دهانی داریم:

+ بایت وینگ (Bitewing)

بایت وینگ ها دندان های بالا و پایین را در یک ناحیه از دهان شما نشان می دهد. این گرافی به دندانپزشک شما کمک می کند تا پوسیدگی بین دندان ها یا هر تغییری را که درست زیر خط لثه شما رخ می دهد تشخیص دهد. لازم به ذکر است که این گرافی ریشه های دندانی را نشان نمی دهد و بیشتر مرتبط با تاج است.

عکس دندان بایت وینگ
+ پری اپیکال (Periapical)

عکس دندان پری اپیکال کل دندان شما را از تاج تا نوک ریشه نشان می دهد. این نوع اشعه ایکس به دندانپزشک شما کمک می کند تا پوسیدگی، بیماری لثه ، از دست دادن استخوان و سایر ناهنجاری های دندان یا استخوان اطراف را تشخیص دهد.

عکس دندان پری اپیکال
+ اکلوزال (Occlusal)

عکس اکلوزال به دندانپزشک شما کمک می کند تا هرگونه مشکل در کف یا سقف دهان را تشخیص دهد. این تصاویر هنگام تشخیص شکستگی دندان یا نهفتگی و به طور کلی ارزیابی ریشه دندان های جلو مفید هستند. تصاویر اکلوزال همچنین می تواند به شناسایی کیست، آبسه و شکستگی فک کمک کند. دندانپزشکان اطفال ممکن است از تصاویر اکلوزال برای ارزیابی دندان های در حال رشد نیز استفاده کنند. هزینه عکس اکلوزال تقریبا در حدود 300 هزارتومان است.

عکس دندان اکلوزال

۲. خارجی (Extraoral X-rays)

زامانی که فیلم خارج از دهان باشد یعنی تصویربرداری خارجی است. گرافی های خارج دندانی شامل 3 دسته می شوند و به طور کلی هزینه عکس دندان خارجی بیشتر از هزینه عکس دندان داخلی است:

+ پانورامیک X-Ray

این گرافی که به عنوان ارتوپانتوموگرام یا OPG نیز شناخته می شود، دید وسیعی از کل ساختارهای داخل دهان از جمله دندان ها، استخوان های فک و سینوس ها ارائه می دهد. عکس دندان پانورامیک به ویژه در شناسایی هر گونه مشکل بالقوه ای که ممکن است با معاینه منظم دندانپزشکی قابل مشاهده نباشد مفید هستند.

عکس او پی جی معمولاً در اولین ویزیت بیمار یا در طی معاینات معمول او گرفته می شود، اما ممکن است قبل از انجام درمان های خاصی مانند کشیدن دندان عقل یا درمان های ارتودنسی نیز استفاده شود.

عکس دندان او پی جی

این نوع رادیوگرافی با اشعه ایکس غیر تهاجمی است و تشخیص هر گونه مشکل و ارائه یک برنامه درمانی مناسب را آسان تر می کند. عکس‌برداری پانورامیک علاوه بر تشخیص پوسیدگی ، آبسه‌ها و سایر بیماری‌های دندانی، می‌تواند هرگونه تغییر در استخوان فک یا ناحیه سینوس را نیز آشکار کند. این امر به ویژه برای بیمارانی که درمان های دندانپزشکی مانند ایمپلنت یا بریج‌ انجام داده‌اند بسیار مهم است، زیرا به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا از پایداری و نگهداری این ترمیم‌ها اطمینان حاصل کند.

+ ‌سفالومتریک X-Ray

سفالومتریک شکلی از گرافی های دندانی است که در آن تمام سر بیمار از یک طرف صورت نشان داده می شود. این گرافی به دندانپزشکان کمک می کند تا بتوانند موقعیت دندان ها را نسبت به فک ارزیابی کنند. بیشترین کاربرد عکس دندان سفالومتریک در ارتودنسی دندان است. ارتودنتیست اغلب برای برنامه ریزی درمان، بعد از یک معاینه تخصصی درخواست گرافی سفالومتریک می دهد. هزینه عکس دندان سفالومتریک معمولا بیشتر از گرافی ها پانورامیک است.

عکس دندان سفالومتریک
+ سی بی سی تی (CBCT)

هزینه عکس دندان سی بی سی تی نسبت به هزینه سایر گرافی های دیگر بالاتر است زیرا کیفیت و اطلاعاتی که از آن به دست می آید بیشتر و بهتر است. این عکس دندان در واقع نوعی سی تی اسکن است. از این روش برای ایجاد تصاویر ۳ بعدی از دندان ها، فک ها، عروق عصبی، مفاصل و سینوس های صورت استفاده می شود.

زمانی که پزشک یا دندانپزشک مشکوک به وجود شکستگی در استخوان فک بوده و یا اینکه توموری در استخوان فک باشد، معمولا عکس سی بی سی تی تجویز می شود. یکی دیگر از کاربردهای عکس سی بی سی ارزیابی طول و عرض فک، موقعیت و سایر موارد دیگر پیش از جراحی کاشت ایمپلنت است. از این رو افرادی که قصد جراحی ایمپلنت دندان دارند باید به هزینه ایمپلنت خود، هزینه عکس دندان با سی بی سی تی را نیز اضافه کنند.

عکس دندان cbct

سایر عوامل موثر بر هزینه عکس دندان

مهم ترین عاملی که بر قیمت عکس دندان تاثیر می گذارد نوع گرافی است. اما عوامل زیر نیز در این خصوص بی تاثیر نیستند:

  • پوشش بیمه/بیمه تکمیلی
  • دولتی یا خصوصی بودن مرکز تصویربرداری
  • نوع خروجی از گرافی ها (چاپی/سی دی و …)
  • محل زندگی (شهری که در آن زندگی می کنید)

پاسخ به سوالات رایج درباره تعرفه عکس دندان در سال 1403

+ آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه گرافی های دندانی را پوشش می دهد؟

خیر تامین اجتماعی هزینه های مربوط به تصاویر دندان را تحت پوشش قرار نمی دهد اما بیمه های تکمیلی اغلب بخش زیادی یا حتی تمام هزینه را تحت پوشش قرار می دهند.

+  چرا هزینه عکس برداری برای ایمپلنت زیاد است؟

به دلیل اینکه عکس CBCT جزئیات زیادی از دندان ها و فک ارائه می دهد و نوعی سی تی اسکن است هزینه آن نسبت به سایر تصاویر دندانپزشکی دیگر بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.