آخرین هزینه کامپوزیت دندان در سال ۱۴۰۳ (پرکردن| باندینگ|ونیر کامپوزیت)

ویکی دندان 1402/11/21 0 دیدگاه
هزینه کامپوزیت دندان در سال 1403

در این صفحه آخرین هزینه کامپوزیت دندان در سال 1403 به همراه عوامل موثر بر این هزینه را مورد بررسی قرار داده ایم. اگر به دنبال انجام درمان ترمیمی و زیبایی با کمک کامپوزیت ها هستید خواندن این مقاله می تواند برایتان مفید باشد.

جدول جدیدترین هزینه کامپوزیت دندان در سال ۱۴۰۳

نوع درمانهزینه کامپوزیت دندان
هزینه ونیر کامپوزیت هر واحد دندان از 3 میلیون
قیمت پر کردن دندان های عقب با کامپوزیت از ۱ میلیون
هزینه پر کردن دندان های جلو با کامپوزیت از ۱.۲ میلیون
هزینه بیلداپ کامل دندان با کامپوزیت از ۲.۵ میلیون
هزینه باندینگ کامپوزیت جهت ترمیم شکستگی، لب پر شدگی، ترک خوردگی و .. از ۱.۲ میلیون

جدول آخرین هزینه کامپوزیت دندان در سال ۱۴۰۳ | قیمت ها حدودی و بر اساس کاربرد است.

بیشتر بخوانید: جدیدترین تعرفه دندانپزشکی سال 1402 (هزینه تمام خدمات دندانپزشکی)

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت که به عنوان کامپوزیت رزین نیز شناخته می شود، یک ماده ترمیمیِ همرنگ دندان است که در دندانپزشکی به منظور ترمیم و زیباسازی دندان ها از آن استفاده می شود. این ماده مخلوطی از ماتریس رزین (معمولاً نوعی پلاستیک) و پرکننده های معدنی (مانند ذرات گلاس یا کوارتز) همراه با سایر مواد دیگر است.

به زبان ساده تر، کامپوزیت یک ماده ترکیبی ساخته شده از چند ماده دیگر است که تمام خواص مواد تشکیل دهنده خود را به صورت یکجا دارا است. دلیل ساخت این ماده دقیقا به همین دلیل است که خواص عالی مواد را در کنار هم جمع کرده و برای ترمیم یا به منظور زیبایی به دندان ها اعمال می شود.

امروزه از این ماده به طور گسترده در دندانپزشکی استفاده می شود و کاربردهای مختلفی برای آن تعریف شده است. بر اساس نوع کاربرد، قیمت و هزینه کامپوزیت دندان می تواند متنوع باشد.

عوامل موثر بر هزینه کامپوزیت دندان چیست؟

+‌ نوع کامپوزیت و کاربرد آن

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، هزینه کامپوزیت دندان در وهله اول به نوع کاربرد و استفاده از آن بستگی دارد. کامپوزیت ها در اشکال مختلف تولید می شوند و هر نوع برای هدف خاصی استفاده می شود. ما در این بخش تنها 3 کاربرد اصلی و بسیار رایج کامپوزیت را مورد بررسی قرار می دهیم. لازم به ذکر است که هزینه کامپوزیت دندان برای این موارد در جدول ابتدای صفحه درج شده است.

پر کردن دندان با کامپوزیت

پر کردن دندان با کامپوزیت به یک روش دندانپزشکی اشاره دارد که در آن از مواد رزین کامپوزیت برای ترمیم یا پر کردن حفره های دندانی که به دنبال پوسیدگی ایجاد شده اند استفاده می شود. پرکردگی های کامپوزیت یک انتخاب محبوب هستند زیرا همرنگ دندان هستند و در مقایسه با پرکردگی های آمالگام سنتی ظاهری طبیعی دارند. هزینه کامپوزیت دندان برای انجام ترمیم دندان بسته به میزان کامپوزیت بکار رفته و موقعیت پر کردگی متفاوت است ولی حداقل از 500 هزارتومان شروع می شود.

مراحل پر کردن دندان با کامپوزیت

در طول درمان پر کردن دندان دندانپزشک ابتدا هرگونه ساختار پوسیده یا آسیب دیده دندان را برمی دارد. سپس منطقه تمیز می شود و برای پر کردن آماده می شود. رزین کامپوزیت به صورت لایه لایه اجرا می شود و با استفاده از نور مخصوصی سخت می شود.

+ باندینگ کامپوزیت به دندان

باندینگ کامپوزیت دندان (Dental Composite Bonding) یک روش دندانپزشکی است که کاربردهای زیادی هم در ترمیم و هم در بحث زیبایی دندان ها دارد. باندینگ با پر کردن دندان تفاوت زیادی دارد و اغلب در سطح جلویی دندان ها انجام می شود در حالی که پر کردن اغلب متوجه سطوح جونده و بخش های دیگر است.

کاربرد باندینگ کامپوزیت به دندان

باندینگ کامپوزیت را می توان برای رفع مشکلات مختلف دندانی استفاده کرد. مهم ترین مشکلاتی که با کمک باندینگ برطرف می شوند عبارتند از:

  • ترمیم دندان های شکسته یا ترک خورده.
  • پر کردن شکاف یا فاصله بین دندان ها.
  • تغییر شکل دندان های نامنظم یا ناتراز.
  • پوشاندن لکه ها یا تغییر رنگ روی دندان ها که با روش هایی مانند بلیچینگ رفع نشده باشند.
  • بلند کردن دندان های تحلیل رفته.
  • محافظت از ریشه های دندانی که به دلیل فرورفتگی لثه در معرض دید قرار گرفته اند.

هزینه کامپوزیت دندان بسته به اینکه باندینگ به چه منظوری انجام می شود، متغییر است ولی تقریبا مشابه به هزینه پر کردن دندان با کامپوزیت است.

مراحل باندینگ کامپوزیت

این فرآیند معمولاً شامل مراحل زیر می شود:

  • آماده سازی دندان: دندانپزشک سطح دندان را با اچ اسید تمیز و آماده می کند تا از اتصال بهتر رزین کامپوزیت به سطح دندان اطمینان حاصل شود.
  • اتصال عامل باندینگ: یک عامل باندینگ روی سطح دندان آماده شده اعمال می شود تا به چسبیدن رزین کامپوزیت به سطح دندان کمک کند.
  • قرار دادن رزین کامپوزیت: رزین همرنگ دندان با دقت اعمال و شکل داده می شود تا به نتیجه دلخواه برسد.
  • کیورینگ: از یک نور مخصوص برای سخت شدن رزین کامپوزیت استفاده می شود.
  • پولیش: پس از سفت شدن رزین، دندانپزشک آن را صیقل داده و شکل طبیعی تری به آن می دهد تا به طور یکپارچه با دندان های اطراف هماهنگ شود.

در نهایت باندینگ کامپوزیت یک روش نسبتا سریع و غیر تهاجمی است که اغلب به مانند پر کردن دندان تنها در یک جلسه دندانپزشکی تکمیل می شود.

+ کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر (composite veneer)، یک درمان زیبایی در دندانپزشکی است که برای بهبود ظاهر دندان ها و رفع عیوب ظاهری آن ها استفاده می شود. این درمان شامل اعمال ماده رزین کامپوزیتِ همرنگ دندان به طور مستقیم بر روی سطح جلویی دندان ها برای بهبود شکل، رنگ و تراز صحیح آنها است.

ونیرهای کامپوزیت جایگزینی مقرون به صرفه تر و کم تهاجمی تری نسبت به لمینت های دندان هستند. در واقع هزینه کامپوزیت دندان ونیری چند میلیون با هزینه لمینت دندان تفاوت دارد. اما توجه به این نکته ضروری است که شاید هزینه کامپوزیت دندان در قالب ونیرهای کامپوزیتی کمتر از لمینت هاست، اما ممکن است به اندازه لمینت ها بادوام یا ماندگار نباشند. با این حال، با مراقبت مناسب، ونیر کامپوزیت ها می توانند تا 15 سال و کمی بیشتر نیز دوام بیاورند.

ذکر این نکته ضروری است که ونیر کامپوزیت درمانی گسترده است که بر روی تعداد زیادی از دندان ها (در هر دو فک) انجام می شود و بنابراین هزینه آن نسبت به پر کردن دندان یا باندینگ بیشتر است چون تعداد دندان های درگیر بیشتر هستند.

سایر عوامل موثر بر هزینه کامپوزیت دندان در سال ۱۴۰۳

  • پوشش بیمه
  • حجم استفاده از کامپوزیت
  • تخصص، شهرت و مهارت دندانپزشک
  • موقعیت جغرافیایی
  • موقعیت دندان های مورد درمان
  • و ….

چطور هزینه کامپوزیت ونیر را کاهش دهیم؟

برای کاهش هزینه می توانید در وهله اول به مقایسه بپردازید. چند دندانپزشک یا کلینیکی که تصور می کنید کارشان خوب است را انتخاب کنید و برای مشاوره حضوری به محل آن ها مراجعه کنید. یک جلسه ویزیت تخصصی داشته باشید، تصاویر قبل و بعد را ببینید، سوالات خود را مطرح کنید و سرانجام هزینه های درمان را با هم مقایسه کنید. هر کدام که هزینه ها و شرایط متناسب با بودجه و ترجیحات شما را داشت انتخاب کنید.

البته یک نکته در خصوص هزینه کامپوزیت دندان وجود دارد که باید بدانید. دندانپزشکانی که درمان های مرتبط با کامپوزیت انجام می دهند ممکن است عمومی باشند و یا دارای تخصص باشند. دندانپزشکان عمومی معمولا هزینه های درمان کمتری نسبت به متخصصان دریافت می کنند. اگر کیفیت خیلی برایتان مهم نیست ومی خواهید صرفا با بودجه ای که دارید دندان هایتان را کامپوزیت کنید، به نزد دندانپزشک عمومی مراجعه کنید در غیر این صورت به متخصص که هزینه های بیشتری دریافت می کند مراجعه کنید.

پاسخ به سوالات رایج درباره قیمت کامپوزیت دندان

آیا بیمه هزینه کامپوزیت دندان را پوشش می دهد؟

بیمه های تکمیلی ممکن است برخی یا تمام هزینه پر کردن دندان و باندینگ دندان با کامپوزیت را پوشش دهند ولی هزینه ونیرها ممکن است تحت پوشش قرار نگیرد. از بیمه خود در این خصوص سوال بپرسید.

آیا هزینه کامپوزیت دندان قسط بندی می شود؟

بله برخی مراکز دندانپزشکی تحت شرایط خاص ممکن است مقداری از هزینه را ابتدای درمان گرفته سپس، بخشی از آن را برای چند نوبت قسط بندی کنند. اگر به دنبال قسط بندی هستید باید کلینیکی پیدا کنید که واقعا شرایط پرداخت اقساطی در نظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.