15 درمان خانگی دندان درد که باید آن ها را بشناسید

ویکی دندان 1402/11/02 0 دیدگاه
درمان خانگی دندان درد

دندان درد می تواند به صورت خفیف تا شدید تجربه شده و می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. روش قطعی درمان این درد حتما مراجعه به دندانپزشک است اما اگر فعلا دسترسی به دندانپزشک ندارید می توانید با کمک روش های درمان خانگی دندان درد آن را موقتا تسکین دهید. در این مقاله برخی از این روش های خانگی بررسی شده اند.

علت دندان درد چیست؟

قبل از اینکه به معرفی انواع روش درمان خانگی دندان درد بپردازیم، بیایید نگاهی گذرا به برخی از علل رایج ایجاد این درد بیندازیم:

  • پوسیدگی دندان: شایع ترین علت دندان درد، از بین رفتن مینای دندان به دلیل فعالیت باکتری است.
  • عفونت لثه: هنگامی که باکتری به لثه حمله می کند، می تواند منجر به التهاب و درد شود.
  • آبسه دندان: وجود چرک در دندان یا لثه می تواند منجر به درد شدید شود.
  • شکستگی دندان: ترک خوردگی یا شکستگی دندان می تواند باعث حساسیت و درد شود.
  • مشکلات سینوسی: در برخی موارد، دندان درد می تواند در نتیجه احتقان سینوس یا عفونت باشد.

درمان خانگی دندان درد چیست؟

1. شستشو با آب نمک

ساده ترین و دم دست ترین روش درمان خانگی دندان درد، شستشوی دهان با آب نمک است که می تواند به کاهش التهاب و از بین بردن باکتری های دهان کمک کند. به سادگی نصف قاشق چایخوری نمک را در 1 لیوان آب گرم مخلوط کنید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. محلول را به مدت 30 ثانیه در داخل دهان خود بچرخانید سپس آن را بیرون بریزید.

2. اعمال کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد (یخ، آب یخ، کمپرس داروخانه ای و …) می تواند باعث تسکین موقت درد دندان شود. یک کیسه یخ یا یک بسته سرد را در یک پارچه نازک بپیچید و هر بار به مدت 15 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. دمای سرد می تواند به بی حس شدن ناحیه و کاهش تورم کمک کند.

3. روغن میخک

روغن میخک حاوی ترکیبی طبیعی به نام اوژنول است که دارای خواص ضد درد و ضد باکتریایی است. برای تسکین موقت و احتمالا آنی دندان درد می توانید یک تکه پنبه را به روغن میخک آغشته کنید و به آرامی آن را روی دندان یا لثه آسیب دیده اعمال کنید.

4. سیر

سیر از دیرباز به دلیل خواص ضد میکروبی خود به عنوان درمان خانگی دندان درد کاربرد داشته و دارد. یک حبه سیر را له کنید، آن را با کمی نمک مخلوط کنید و مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اگر می توانید طعم آن را تحمل کنید، می توانید یک حبه سیر را هم بجوید.

5. چای نعناع فلفلی

چای نعناع دارای خواص بی حس کنندگی است که می تواند به تسکین درد دندان کمک کند. یک چای کیسه ای نعناع را در آب داغ خیس کنید، اجازه دهید خنک شود و سپس آن را مستقیماً روی دندان یا لثه آسیب دیده برای تسکین قرار دهید.

6. پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از دندان درد کمک کند. برای استفاده از این محلول جهت درمان دندان درد، مقدار مساوی از محلول پراکسید هیدروژن 3 درصد و آب را مخلوط کنید، آن را به مدت 30 ثانیه در داخل دهان خود بچرخانید و سپس بیرون بریزید.

7. مصرف مسکن های بدون نسخه

رایج ترین روش درمان خانگی دندان درد استفاده از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن است. مصرف این داروها می تواند به طور موقت درد دندان را کاهش دهد. برای تاثیر گذاری بهتر دستورالعمل های روی بسته بندی هر یک از داروها را دنبال کنید و در صورت نیاز با یک دندانپزشک مشورت کنید.

8. اعمال فشار جزئی به اطراف ناحیه آسیب دیده

طب فشاری یا اعمال فشار کنترل شده و ملایم به نقاط خاصی از بدن به منظور کنترل درد یک روش نسبتا رایج است. برای درمان دندان درد با این روش، فشار ملایمی با انگشت شست یا سبابه خود به ناحیه اطراف دندانی که درد می کند وارد کنید. فشار را برای چند دقیقه نگه دارید و در صورت نیاز تکرار کنید.

9. روغن آویشن

گفته می شود خود آویش، دم کرده اش و مشتقات آن می توانند برای درمان عفونت مفید واقع شوند. روغن این گیاه نیز می تواند به عنوان یک روش درمان خانگی دندان درد استفاده شود. در واقع ادعا می شود روغن آویشن دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می تواند به کاهش درد دندان کمک کند. برای اثربخشی بیشتر چند قطره روغن آویشن را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون مخلوط کرده و به ناحیه آسیب دیده اعمال کنید.

10. برگ گواوا

جویدن برگ های گواوا می تواند باعث تسکین موقت درد دندان شود. برگ های این گیاه دارای خواص ضد التهابی هستند و می تواند به کاهش تورم و تسکین ناحیه آسیب دیده کمک کند. به سادگی چند برگ گواوا را بجوید تا درد کاهش یابد و لازم نیست کار اضافه دیگری انجام دهید.

11. پیاز (درمان خانگی کمتر رایج اما موثر)

برخی از قدیمی ها معتقدند که پیاز هم می تواند به عنوان درمان خانگی دندان درد استفاده شود. استدلال اینگونه است که پیاز دارای خواص ضد میکروبی است و می تواند به مبارزه با عفونت و کاهش درد دندان کمک کند. برای اینکار یک تکه کوچک پیاز را برش دهید و چند دقیقه آن را روی دندان یا لثه آسیب دیده نگه دارید. اگر می توانید طعم آن را تحمل کنید، می توانید پیاز خام را هم بجوید ولی در استفاده از این روش زیاده روی نکنید زیرا طعم پیاز می تواند برایتان آزاردهنده شود.

12. عصاره وانیل (یک روش قدیمی درمان خانگی دندان درد)

عصاره وانیل حاوی الکل است که می تواند به بی حس شدن ناحیه و تسکین موقت درد کمک کند. مقدار کمی از عصاره وانیل را روی یک پنبه بمالید و آن را برای چند دقیقه روی دندان یا لثه ناحیه آسیب دیده نگه دارید.

13. زنجبیل و فلفل

زنجبیل و فلفل هندی دارای خواص ضد درد طبیعی هستند که می تواند به کاهش درد دندان کمک کند. مقدار مساوی پودر زنجبیل و فلفل هندی را با مقدار کافی آب مخلوط کنید تا خمیری ساده به دست آید. کافیست خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید چند دقیقه روی ناحیه مد نظر باقی بماند سپس دهان خود را به آرامی بشویید.

14. روغن درخت چای

روغن درخت چای از قدیمی ترین روش های درمان خانگی دندان درد است که می تواند به کاهش درد و التهاب مرتبط با دندان درد کمک کند. برای اثربخشی بهتر چند قطره روغن درخت چای را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کنید و با استفاده از یک پارچه تمیز یا هر چیز غیر نوک تیز دیگری آن را روی دندان یا لثه اطراف دندان بمالید.

15. روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی دارای خواص آنتی باکتریال است و می تواند به مبارزه با عفونت و کاهش درد دندان کمک کند. تنها کافیست چند قطره روغن پونه کوهی را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون مخلوط کنید و با استفاده از یک سواب پنبه ای (یا گوش پاک کن) آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

اقدامات احتیاطی و نکاتی که باید قبل از استفاده از  درمان های خانگی به آن ها توجه کنید

هنگام استفاده از هر نوع درمان خانگی دندان درد، جانب احتیاط را نگه داشته و نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر دندان درد شدید یا طولانی مدت را تجربه می کنید، مهم است که به دنبال مراقبت های دندانپزشکی حرفه ای باشید.
  • از مصرف مواد بسیار گرم یا سرد خودداری کنید، زیرا این ها می توانند حساسیت دندان را بدتر کنند.
  • بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن روزانه و شستشوی دهان با دهانشویه ضد عفونی کننده حفظ کنید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی شیرین یا ترش خودداری کنید، زیرا مانند دمای بالا و پایین این مواد نیز می توانند حساسیت دندان را تشدید کنند.
  • اگر آبسه یا ورم لثه دارید، خودتان اقدام به تخلیه آن نکنید.

برای درمان دندان درد چه زمانی حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

در حالی که درمان خانگی دندان درد می‌تواند تسکین موقتی به ارمغان بیاورد، اما در صورت تجربه کردن هر یک از موارد زیر، بهتر است حتما به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • دندان دردی بیش از چند روز ادامه دارد
  • اگر درد شدید است و در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند
  • چنانچه تورم، چرک یا تب همراه با دندان درد وجود دارد
  • اگر در باز کردن دهان یا بلع مشکل دارید
  • و در نهایت اگر شما متوجه علائم نگران کننده دیگری مانند تب و … می شوید

نکات پایانی در خصوص درمان خانگی دندان درد

متاسفانه دندان درد زمانی که بروز می کند، می تواند فوق العاده ناراحت کننده باشد. اما درمان های خانگی مختلفی وجود دارد که می توانید برای تسکین (صرفا) موقت این درد، از آن ها کمک بگیرید. همانطور که در این مقاله اشاره شد این روش ها مختلف و ساده هستند.

از شستشوی ساده دهان با آب نمک گرفته تا استفاده از روغن میخک و خمیر زنجبیل و … این ها درمان هایی هستند که می توانند تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید، دردتان را کاهش دهند. به خاطر داشته باشید که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و اگر درد ادامه یافت یا بدتر شد، دیگر درمان خانگی دندان درد را رها کرده و حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.