آشنایی با مهم ترین علل زرد شدن دندان ها + روش های رفع آن

ویکی دندان 1402/10/20 0 دیدگاه
زرد شدن دندان ها

لبخند یکی از قدرتمندترین دارایی های شماست. یک لبخند درخشان و سفید می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش داده و به شما کمک کند تاثیر مثبتی بر اطرافیان خود داشته باشید. اما لبخند همیشه درخشان نیست و ممکن است بنا به دلایلی حتی شرم آور باشد. یکی از بزرگترین تهدیدها برای داشتن لبخندی زیبا، زرد شدن دندان هاست که نمای لبخند را بد شکل نشان می دهد. در این مقاله، دلایل زردی دندان ها، درمان های خانگی، راهکار های دندانپزشکی سفید کردن دندان ها و اهمیت حفظ لبخند سالم از طریق داشتن عادات صحیح مراقبت از دهان و دندان را بررسی خواهیم کرد.

علت زرد شدن دندان ها چیست؟

قبل از اینکه به تکنیک ها و راهکارهای سفید کننده بپردازیم، درک علت زرد شدن دندان ها بسیار مهم است. با شناسایی علل اصلی، می توانیم اقداماتی را برای جلوگیری از تغییر رنگ بیشتر انجام دهیم و یا درمان مناسبی برای رفع این تغییرات رنگی در پیش بگیریم. مهم ترین علل زردی دندان ها عبارتند از:

فرآیند طبیعی افزایش سن و پیری

با افزایش سن، دندان های ما به طور طبیعی رنگ سفید روشن خود را از دست می دهند. مینای دندان، لایه بیرونی دندان، به تدریج فرسوده می شود و عاج زرد زیر آن نمایان می شود و این رایج ترین علت زرد شدن دندان ها در نظر گرفته می شود. در حالی که این روند اجتناب ناپذیر است، اما راه هایی برای کاهش سرعت تغییر رنگ دندان ها با گذر عمر وجود دارد.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

بی توجهی به بهداشت دهان و دندان می تواند منجر به تجمع پلاک و تارتار روی دندان ها و در نتیجه ظاهری زرد رنگ شود. مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن حرفه ای برای حفظ لبخندی درخشان ضروری است.

مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی ها

برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند قهوه، چای، شراب قرمز و میوه های تیره رنگ می توانند به مرور زمان دندان ها را لکه دار کرده و به تغییر رنگ آن ها منجر شوند. مولکول های رنگدانه موجود در این مواد به مینای دندان می چسبند و باعث زرد شدن دندان ها می شوند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید به طور کامل از مصرف آنها اجتناب کنید بلکه رعایت اعتدال در مصرف و رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند دز به حداقل رساندن اثراتشان کمک کند.

استعمال تنباکو

سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو عامل اصلی زردی دندان ها است. نیکوتین و قطران موجود در محصولات تنباکو نه تنها دندان ها را لکه دار می کند بلکه به لثه ها نیز آسیب می رساند و خطر مشکلات سلامت دهان را افزایش می دهد. ترک دخانیات نه تنها برای سلامت کلی شما مفید است، بلکه برای ظاهر لبخند شما نیز مفید است.

مصرف برخی داروها

برخی از داروها، مانند برخی آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها، می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.

وارد شدن تروما به دندان

در برخی موارد، ضربه های وارد شده به صورت و دندان ها (مثلا در طول ورزش کردن یا تصادف رانندگی) می تواند منجر به زرد شدن دندان ها شود. تروما ممکن است باعث آسیب به عروق خونی و اعصاب داخل دندان و در نتیجه تغییر رنگ شود.

روش های خانگی برای رفع زردی دندان ها چیست؟

اگر می خواهید لبخند خود را در خانه روشن تر کنید چند روش زیر می تواند به شما کمک کند. این روش ها از دیرباز جزء رایج ترین روش های رفع زرد شدن دندان ها بوده و هستند:

جوش شیرین

جوش شیرین یک ساینده ملایم است که می تواند به طور موثر لکه های سطحی را از روی دندان ها پاک کند. می توانید مقدار کمی از جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید و دندان های خود را به آرامی با آن مسواک بزنید. با این حال، مراقب باشید که زیاد از آن استفاده نکنید، زیرا استفاده بیش از حد از جوش شیرین ممکن است به مینای دندان آسیب برساند.

آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن یک عنصر رایج در بسیاری از خمیردندان ها و دهانشویه های سفید کننده است. آب اکسیژنه در واقع به عنوان یک عامل سفید کننده عمل می کند و لکه ها و تغییر رنگ را از بین می برد. می توانید از محلول رقیق شده پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه استفاده کنید یا آن را با جوش شیرین مخلوط کنید تا یک خمیر سفید کننده ایجاد کنید.

استفاده از روغن های گیاهی اساسی

شستشوی دندان ها با روغن های گیاهی یک سنت باستانی است و شامل چرخاندن روغن هایی مانند روغن نارگیل یا کنجد، برای چند دقیقه در دهان است. اعتقاد بر این است که استفاده از این روغن ها سموم را از بین می برد و سلامت دهان را بهبود می بخشد. در حالی که شواهد علمی محدودی در مورد اثرات سفید کنندگی آن وجود دارد، اما برخی از افراد ادعا می‌کنند با انجام منظم این کار بهبودهایی در تغییر رنگ ( اغلب زرد شدن دندان هایشان) ایجاد شده است.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص سفید کنندگی طبیعی است و می تواند به از بین بردن لکه ها از روی دندان کمک کند. با این حال، استفاده کم از آن و رقیق کردن آن با آب برای جلوگیری از آسیب به مینای دندان مهم است. دهان خود را با مخلوط آب و سرکه سیب بشویید و سپس طبق معمول دندان های خود را مسواک بزنید.

روش های دندانپزشکی رفع زردی دندان ها چه هستند؟

اگر درمان‌های خانگی نتایج مطلوب را ارائه نمی‌کنند، می‌توانید گزینه‌های حرفه‌ای تری برای سفید کردن دندان هایتان را بررسی کنید. در دندانپزشکی روش های زیر جهت رفع زردی دندان ها ارائه می شود:

سفید کردن دندان در مطب

سفید کردن دندان در مطب که به آفیس بلیچینگ نیز معروف است، روشی است که توسط یک متخصص دندانپزشکی انجام می شود. این درمان شامل استفاده از یک عامل سفید کننده بر روی دندان ها است و ممکن است با استفاده از نور یا لیزر خاصی تقویت شود. این روش معمولاً نتایج سریع و قابل توجهی را ارائه می دهد و دندان ها را چند پرده سفیدتر می کند.

کیت های سفید کننده در خانه

کیت های سفید کننده در خانه توسط دندانپزشک شما ارائه می شود با نام هوم بلیچینگ یا بلیچینگ دندان در منزل نیست شناخته می شوند. این کیت ها به شما امکان می دهند که دندان های خود را در راحتی در خانه سفید کنید. آنها معمولاً شامل قالب های سفارشی و یک ژل سفید کننده تجویزی هستند. در حالی که ممکن است دستیابی به نتایج مطلوب در مقایسه با درمان های داخل مطب بیشتر طول بکشد، اما کیت های تهیه شده در خانه راحت و مقرون به صرفه تر هستند.

ونیرهای دندانی

ونیرها پوسته های نازکی هستند که از پرسلن (سرامیک) یا رزین کامپوزیت ساخته شده اند و به سطح جلویی دندان ها چسبانده می شوند. به ونیرهای پرسلینی اصطلاحا لمینت دندان گفته می شود و به ونیرهای رزین کامپوزیت نیز، ونیر کامپوزیت می گویند. این 2 درمان می توانند به طور موثر تغییر رنگ هایی که با روش های دیگر برطرف نشده، لکه ها و سایر عیوب زیبایی دندان را بپوشانند. ونیرها راه حلی طولانی مدت برای لبخندی روشن و سفید ارائه می کنند.

برای جلوگیری از زرد شدن دندان ها چه کنیم؟

– یادگیری و پیاده کردن تکنیک های مسواک زدن صحیح

تکنیک های صحیح مسواک زدن می تواند تفاوت قابل توجهی در سلامت و ظاهر دندان های شما ایجاد کند. از حرکات دایره ای و ملایم برای تمیز کردن تمام سطوح دندان های خود از جمله جلو، پشت و سطوح جویدنی استفاده کنید. فراموش نکنید که زبان خود را مسواک بزنید تا باکتری ها را از بین ببرید و نفس خود را نیز تازه کنید.

– انتخاب خمیر دندان مناسب

با طیف گسترده ای از خمیردندان های موجود، انتخاب خمیردندان مناسب جهت پیشگیری از زرد شدن دندان ها می تواند بسیار دشوار باشد. اگر هدف شما تقویت دندان ها و جلوگیری از تغییر رنگشان است، به دنبال خمیردندانی باشید که حاوی فلوراید باشد و به طور خاص برای سفید کردن فرموله شده باشد. مشاوره با دندانپزشک می تواند به شما در انتخاب مناسب ترین خمیر دندان کمک زیادی کند.

– استفاده از دهانشویه و نخ دندان

علاوه بر مسواک زدن، استفاده از دهانشویه و نخ دندان از گام های مهم در حفظ و تقویت یک لبخند سالم است. دهانشویه به کشتن باکتری ها و خوشبو شدن تنفس شما کمک می کند، در حالی که نخ دندان پلاک ها و باقی مانده ها را از فضای بین دندانی شما پاک می کند. برای داشتن سلامت دهان و جلوگیری از زرد شدن دندان ها، این اقدامات را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

– انجام معاینات منظم دندانپزشکی

به طور کلی معاینات منظم دندانپزشکی برای حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. دندانپزشک شما می تواند علائم اولیه تغییر رنگ یا زرد شدن دندان ها و یا سایر مشکلات دندانی را شناسایی کرده و اقدامات درمانی یا پیشگیرانه مناسب را به موقع ارائه دهد. توصیه می شود که هر 6 ماه یکبار برای ویزیت مراجعه کنید اما اگر برایتان مقدور نیست هر سال یکبار را مراجعه کنید.

– محدود کردن مصرف مواد غذایی رنگدانه دار

در حالی که ممکن است اجتناب کامل از مواد رنگدانه دار دشوار باشد، اما شما می‌توانید با محدود کردن مصرف چنین غذاها و نوشیدنی هایی تأثیرشان را به حداقل برسانید. در خصوص نوشیدن مایعات رنگدانه دار بهتر است از نی استفاده کنید و به طور کلی هر چیز رنگدانه داری که می خورید باید پس از آن حتما دهان خود را با آب بشویید. اقدام موثر دیگر، مسواک زدن به فاصله 1 ساعت بعد از مصرف این غذاهاست.

– ترک دخانیات

همانطور که قبلا ذکر شد، مصرف تنباکو هم برای سلامت دهان و دندان و هم برای ظاهر کلی طرح لبخند شما مضر است. ترک سیگار یا ترک هر نوع وابستگی به تنباکو و محصولات دخانی نه تنها به درمان زرد شدن دندان های شما کمک می کند بلکه فواید متعدد دیگری نیز برای سلامتی به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.